rit 18: bubbelgum

13 augustus 2012 - Doornik, België

I'm dreaming dreams,

I'm scheming schemes,

I'm building castles high.

They're born anew,

Their days are few,

Just like a sweet butterfly.

And as the daylight is dawning,

They come again in the morning.

Soms schrijf je bepaalde dingen te vroeg. 2 dagen geleden hadden we enkele kasseistrookjes getrotseerd en dachten dat we echte Tom Boonens waren die niet bang waren voor eender welke kassei die onze weg nog zou kruisen. Waren we even fout met onze theorie. Het begon anders allemaal zeer rustig. Na 20 km reden we Cambrai binnen. De plaatselijke gemeenschap maakte zich op voor de wekelijkse mis, maar die kon pas beginnen nadat enkelen van ons een zegening hadden gekregen. Het besef groeide plots ook dat we wellicht ook ons laatste kaarsje hadden gebrand in Frankrijk. Een licht gevoel van tristesse overviel ons allen. Maar toen we lazen waar we precies vertoefden, fleurden we meteen weer op: Place Saint-Sépulchre. Het Graf kom je echt overal tegen.

Pretty bubbles in the air,

Nearly reach the sky,

Then like my dreams,

They fade and die.

Fortune's always hiding,

I've looked everywhere,

Pretty bubbles in the air.

Daarna ging het bijzonder vlot over zeer goed berijdbare wegen. Het leek een makkie te worden vandaag. Tot we plots in Warlaing met onze neus voor een kasseistrook stonden. Zoals gezegd, bang hadden we hier al lang niet meer voor. Dus knallen maar. Maar na 200m leek het einde nog niet in zicht en 1 km later voelden we toch meer dan een lichte wanhoop. Onze fiets werd regelmatig de lucht in gekapulteerd en je voelde de ketting ongevraagd van de ene versnelling op de andere springen. Zagen we nu in de verte geen huizen staan? Dat moest toch het einde van onze lijdensweg betekenen? Na 3 km volledig door elkaar geschud te zijn, was daar de verlossing. De macadam leek wel het licht op het einde van een hele donkere tunnel. Even afstappen van de fiets. De clowneske bewegingen die gepaard gingen met het rondstappen, leerden toch wat een schade kasseien aan je lichaam doen.  Al bij al toch een hele belevenis en in niets te vergelijken met de kasseistrookjes die we 2 dagen geleden al heel wat vonden. Maar 5 kilometer later zagen we weer een grote massa kasseien op ons afkomen. Ons gezicht betrok toch wel een beetje, maar veel keuze hadden we niet. Een local vertelde ons dat het echte stroken uit de kasseiklassieker waren. Zijne Wijsheid laat ons echt van alles proeven.

They reach the sky,
And like my dreams,
They fade and die,
Fortunes always hiding,
I looked everywhere,
Pretty bubbles in the air.

En toen zag ik een rode streep door het bordje Rumegies staan. En een enorme droefheid overviel mij. Dit was het dan voor Frankrijk. Het bordje France op de Col du Somport leek achter de hoek te liggen, maar plots staan we aan de andere kant van het land. Frankrijk had ons zoveel geboden, zoveel gezichten laten zien en plots was dat allemaal voorbij. Het zien van het bordje België zorgde voor heel wat gemengde gevoelens. Ja, we zullen heel blij zijn om familie en vrienden weer te zien, te knuffelen of er een gezellige pint mee te gaan drinken, maar het voelde ook aan als het begin van het einde van ons avontuur. Voor de grens hielden we met zijn allen halt. We dronken wat orangina, aten een koekje, haalden herinneringen op en de kolonel liet de lachsalvos afgaan met zijn zoveelste geslaagde mop. Maar toen staken we echt de grens over. Ik had waarempel zin om een traantje weg te pinken.

Pretty bubbles in the air,

Nearly reach the sky,

Then like my dreams,

They fade and die.

Fortune's always hiding,

I've looked everywhere,

Pretty bubbles in the air.

Ik weet niet wie dit liedje kent. Bubbels, daarmee zou Ludo, de man van Patricia of Patrice voor de kinderen, ons opwachten aan de grens. De arme man reed echter verloren tussen de velen weilanden en kasseien. Wie neemt het hem ook kwalijk? Dat kan toch iedereen gebeuren. Maar toen hij breed lachend met twee glaasjes bubbels op ons stond te wachten op de camping, klinkten we op de vriendschap. Want dat heeft Frankrijk ons gebracht. Vriendschap en verbondenheid voor het leven.

En dat is waar dit liedje over gaat.

Salutations de Belgique,

Tom

1. Willems Herman:
    13 augustus 2012
    Vandaag Welkom in Vlaanderland. Moge O.L.Vrouw van Vlaanderen de taak van Jeanne d'Arc overnemen en jullie voor elke kassei behoeden! "Lieve Vrouw van Vlaanderen ...". Nu tellen we de uren mee af, beste pelgrims, ook met gemengde gevoelens. Al was het maar dat we die schitterende dagverse verslagen zullen missen. We blijven er 's avonds speciaal voor wakker of staan er vroeger voor op. Fijne dag! En tot morgen "life".
  2. Mieke van Loock:
    13 augustus 2012
    Met meer dan gewone spanning gewacht op deze blog. Maar alles is ok en ademt zeer sterke verbondenheid in. Het einde van jullie avontuur komt in zicht. Jullie zijn in België!
    We kijken er naar uit om jullie weer te zien.
    Proficiat voor deze grote prestatie!
  3. Dries Horsten:
    13 augustus 2012
    We maakten ons al zorgen over het uitblijven van een verslag van rit 18!! Toch met allemaal veilig de grensovergang gepasseerd? Er zijn er toch geen achtergebleven die de emigratie aangevraagd hebben. Proficiat allemaal.
    Wij zullen jullie allemaal binnen enkele uren graag verwelkomen op Kempense bodem. Succes voor de laatste kilometers.
  4. Griet Willems:
    13 augustus 2012
    Ik blijf het herhalen: wat een geweldige prestatie!!!
    Nu is het echt aftellen naar morgen: emoties alom, vermoed ik. Ook bij de volgelingen thuis, hoor!
    Het was leuk om jullie verslagen te lezen en zo jullie tocht te kunnen volgen. Dikke pluim voor de verslaggever!
    Genieten maar van de laatste loodjes!
    Ik ben er woensdag jammer genoeg zelf niet bij, maar er zijn er die jullie in mijn plaats mee verwelkomen...
    Griet Willems
  5. Jan Van den Brandt:
    13 augustus 2012
    We zullen jullie graag met velen verwelkomen op 15 augustus maar we zullen jullie knappe en boeiende dagelijkse reisverslagen wel missen. We kijken er elke dag naar uit! Wordt dit nog een boek?
  6. Myriam De Witte:
    13 augustus 2012
    Hoera! Terug in België!!! En hoe erg jullie het ook vinden dat het einde van dit Zaragoza-avontuur in zicht is... :-(
    Niet getreurd want thuis zullen jullie in de watten gelegd worden omdat ze jullie zolang hebben moeten missen, denk daar maar aan! :-)))
    Nog veel succes voor de laatste ritten en ik hoop dat in dit geval "de laatste loodjes wegen het zwaarst" niet van toepassing is!
    Tot in Tongerlo!
    Groetjes!!!
  7. Josette Ceusters:
    13 augustus 2012
    Amay wat een opluchting, we dachten dat we nu al zonder verslagen verder moesten. Wat zullen we da missen... Of, Tom, ga je je pa en ma elke dag verslag blijven uitbrengen van je doen en laten... Nee laat maar, we wille nog slapen 's nachts.
    Welkom terug in ons landje, al zaten jullie precies elke avond een beetje bij ons in de zetel...
  8. Katleen Swaans:
    13 augustus 2012
    Terug in België! En dat na zoveel dagen en nog veel meer inspanningen! Slechts 1 woord past hierbij: RESPECT!!!!

Geniet nog van de laatste momenten!

Tot woensdag.
  9. Francinne vanderostyne:
    13 augustus 2012
    Nog even doorbijten . Nog veel succes en plezier tot woensdag.

francinne
  10. Annemie en Hilde:
    13 augustus 2012
    Terugkeren uit een andere wereld is lastig.
    Bij thuiskomst ben je verbaasd dat alles en iedereen hetzelfde is gebleven.
    En toch..., en toch is er iets...... je voelt jezelf veranderd.
    Tja, daar dient andere werelden verkennen voor.
    Proficiat voor datgene wat jullie gepresteerd hebben: ons respect hebben jullie allemaal !
    We zijn blij dat wij dit grote avontuur enkele dagen hebben mogen meebeleven, al was het dan vanuit onze comfortabele auto...
    Nog maar even nu en dan begeleiden we jullie, zeer nederig, op de fiets voor jullie allerlaatste kilometers naar Turnhout.
  11. Liesbeth Caers:
    WELKOM in België!
    Ja ja, jullie gaan Frankrijk missen, maar jullie gaan dit hele gebeuren zeker en vast ook missen.
    Hoewel het ook wel tijd is om eerst even familie en vrienden terug te zien en al die verhalen te kunnen vertellen!
    Ik vind het nog altijd ongelooflijk hoe jullie hierin geslaagd zijn!
    Bedankt voor de verslaggeving. Ik vond het leuk om zo nauwgezet te kunnen volgen.
    Tot woensdag!
  12. Rita Marynissen:
    13 augustus 2012
    Weer een schitterend en sfeervol verslag,Tom! Wat een inspiratie en schrijftalent. Leuk om jullie avonturen zo op de voet te kunnen volgen.
    Fijn dat jullie weer in België zijn. Steeds dichter bij de eindmeet.
    Veel respect voor de prestatie die jullie geleverd hebben. We kijken uit naar woensdag.
  13. Herman en Chris:
    13 augustus 2012
    Proficiat en welkom in België. jJe hebt nu al weken het voorbeeld van nonkel Briek Schotte gevolgd maar na de kasseistroken mag je in ons land de dagelijkse biefstuk ook verorberen.
  14. Stefaan Vaes:
    13 augustus 2012
    Nog veel goede moed in de laatste kilometers! Jullie bedevaart was al even "happy and glorious" als de voorbije Spelen. We kijken allemaal uit naar de slotceremonie woensdag, met of zonder Spice Girls. Groetjes, Annelies en Stefaan, Eline en Margot
  15. Lieve Bultinck:
    13 augustus 2012
    WaW, bijna elke dag denk ik aan jullie buitenaardse prestaties bij het lezen van de interessante belevenissen op jullie blog! Nog veel moed en hopelijk niet teveel "laatste loodjes"! Tot ziens overmorgen bij goed weer. Groeten aan iedereen van Emile en mij.
  16. Adrienne vanherck:
    Lieve schoonzus,
    Ik vind het heel knap wat jij en de rest van de groep hebben gepresteerd. Ben er zeker van dat je anderen er mee door hebt gesleurd om te blijven volhouden en door te gaan tot het bittere einde. Bravo en tot ziens. Vele groetjes van Liesa Kobe Lucas Jutta en Merel. xxxxx
  17. Dorothé:
    hoi,
    Dooreengeschud of niet, jullie hebben dat super gedaan!
    Vergeten jullie niet om nog "EVENTJES" langs Charleroi te rijden, want Maurice moet daar nog "IETS" ophalen dat hij bij het inchecken heeft achtergelaten!
    Nu tel ik de uren af tot het blije weerzien.
    xxx
    ps Hebt ge nog genoeg wc-rollekes?
  18. Eva:
    Dag broertje!

Nog 2 nachtjes slapen en er zullen er hier in Hoogstraten mensen content zijn dat je terug bent. Ons ma, ons pa en ik natuurlijk ook, kijken elke avond zo uit naar je verslagje. Apetrots zijn ze. Onze Niel heeft je hondje meegenomen naar Berchem om daar voor hem te zorgen en ons Sam kijkt er ook naar uit wanneer zijne peterterug is. Ik heb het gevoel dat ik op ontploffen sta, maar ik doe mijn best om nog eventjes te wachten hoor.

Amuseer je nog goed, maar als ik het zo allemaal lees, lijkt me dat geen probleem!
  19. Kathleen Smets:
    13 augustus 2012
    Het wordt een beetje saai misschien, maar ook ik wens jullie nog fantastische laatste kilometers toe. En dat die met gemengde gevoelens getrapt worden, dat kan ik begrijpen!! Ik heb het hier zelfs achter 'mijn peeceeke' weer al lastig... :-)
    Probeer bewust nog als 'Zaragoza team' van de laatste avond samen te genieten. Laat alle mopkes nog s de revue passeren, vertel al de verhalen nog s een keer en zing er nog s lekker op los, zoals alleen jullie dat kunnen! Vanaf morgen in Tongerlo zullen we met iets meer zijn!
    Mannen, het ga jullie goed!! Ik mis jullie... Was het al maar morgen!
    Tot in Tongerlo!!!! X
  20. Guido en Olga:
    13 augustus 2012
    Nu nog een stukje van "Le Plat Pays" en de gouden medailles voor langeafstandsploegentijdrijden voor bedevaartteams kunnen uitgereikt worden. Dan zal de nationale hymne luid weerklinken:
    "O Vaderland, o edel land der Belgen,
    Zo machtig steeds door moed en werkzaamheid,
    De wereld ziet verwonderd uwe telgen,..."
    Enfin, "Le jour de gloire est arrivé"!
  21. Hélène Blot:
    13 augustus 2012
    Beste fietsers, moesten er nog veel ritten komen, dan zouden jullie al een dagje moeten stoppen om al de reacties te lezen en te verwerken. Nog één keertje slapen buiten het Graf en dan zien we jullie terug. We dromen daar ook al van. We are dreaming... Als God hen thuisbrengt uit hunne ballingschap dat zal een droom zijn... We wachten et 'nous nous habillons le coeur' om jullie met alle waardigheid te ontvangen. Tot gauw.
  22. Conny Lenaerts:
    13 augustus 2012
    aan allemaal nen dikke proficiat, jullie hebben een staande ovatie
    verdiend.!! we zijn blij dat jullie weer in Belgieland vertoeven zodat
    we elkaar weldra weerzien. ik kan begrijpen dat het gepaard gaat met dubbele gevoelens, want zo samen onderweg dat heeft iets speciaals, he Tin, voor mij was dat toch het geval en dat was dan maar 2 dagen, dus diejen band zal wel blijvend zijn.
    Ik zou zeggen GENIET NOG VAN ELKAAR voor de laatste kilometers
    en hopelijk een VEILIGE AANKOMST morgen. Tot woensdag voor nen dikke knuffel, bedankt voor de leuke berichtjes xxx
  23. Els Van Loock:
    13 augustus 2012
    Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Prachtig! Bewondering!Samenhorigheid! Afzien en toch genieten! Zalige verslagen(die we erg zullen missen)! Proficiat en welkom (bijna) thuis!