rit 19: denderen met vleugels

13 augustus 2012 - Londerzeel, België

Gisteren hebben we niet alles durven vertellen. Er werd immers zo hard gelachen met de avonturen in Doornik van de verkenners. Maar na een nachtje slapen beseffen we dat die verhalen later toch door heel het Graf zullen gonzen en dan vertellen we het liever zelf.  De verkenners waren gisteren immers volledig het noorden kwijt. Bij sommigen lag het misschien aan de duvel of leffe op nuchtere maag, maar de cola zeroman kon dat excuus niet inroepen. Weliswaar hadden we bij het binnenkomen van Doornik wel een pijl gezien, maar door de dubieuze richting was er twijfel gerezen. Een terrasje in Doornik bracht soelaas voor de droge keel, maar niet voor de juiste richting. Ondanks aanwijzingen vanuit het campingfront kwamen we plots terecht op de weg naar Kortrijk en draaiden we net niet de autostrade naar Brussel op. Uit armoede kwam de Gids ons dan maar halen in het centrum van Doornik. Dank je, Frederik, zonder jou hadden we het nooit gevonden.

Vandaag gingen we beter doen. Standaard wordt er smalend al door de rest 20% extra bijgerekend bij het totaal voor de verkenners. Vandaag waren we vastberaden om beter te doen. Op slinkse wijze wisten echter Zijne Wijsheid en de Kolonel deze morgen te ontkomen zonder de verkenners. Ach, hen hadden we niet nodig. Camping uitrijden en meteen een rond punt lachtte ons toe. ‘Ga naar het oosten: Rue Orient’. Duidelijker kan toch niet? We beanden wat rond, maar geen rue l’orient te bekennen. Dan maar op zijn Romeins en kijken naar de stand van de zon, maar hoopvol zag het er allemaal niet uit na 5 km. Uiteindelijk toch dat bordje Havinnes, waar we na 7 km arriveerden. ‘Slechts’ 3,5 km te veel. Maar we namen ons voor dat dat het echt het laatste zou zijn.

Het dorpje Maude kwam in zicht en ook de achterhoede dook plots op. Even een lachje naar de Kolonel en zijn volgers en terug op pad. We moesten de pijl ‘centre sportive et culturel’ volgen. Die wees links, de routeplanner zei rechtdoor. Alweer verwarring. Naar links dan maar en we doken opnieuw de heuvels in. We reden een klein, stil dorpje in wiens naam me ontsnapt. Groot was de consternatie toen we weer op de weg naar Maude terecht kwamen. Het bleek maar een foutje te zijn van 13 km. Toch maar terug naar die stomme pijl. Na een uitvoerige studie bleek die eigenlijk een beetje schuin te staan. Dank u, pijlenzetters.

Maar we verloren de glimlach er niet bij. Of dat kwam door het weedveld dat we tegenkwamen, laat ik in het midden. We doorstonden nog de spottende opmerkingen van de Kolonel, Greet en Jozef toen we hen voor een tweede keer passeerden. Ach ja, die mogen ook hun pleziertje hebben. Lessines was het laatste franstalig dorpje waar we de Dender zouden opdraaien en dan was het 40km rechtdoor. De routebeschrijving was simpel en toch … Na een kilometer of 7 nog steeds geen Dender te zien. Toch maar even de kaart bovenhalen. Een echte man weigert immers de weg te vragen. Enfin, uiteindelijk draaiden we de rivier op die we al zolang zorgden. Voor de goede verstaander, het fietspad er naast uiteraard.

En dan kon het echt niet meer fout lopen. 40 km rechtdoor tot in Aalst. We waren 3 km ver toen plots een sirene begon te loeien. Het gaat toch niet waar zijn he? Een duistere figuur kwam even een kijkje nemen. Bij het zien van zoveel onschuld besloot ze ons met gerust te laten. En  toen gebeurde het ondenkbare, we bleven op de juiste weg op zoek naar de bus. We bereidden ons al voor op elk mogelijk hoongelach. 30km later was het zover. We probeerden voor enige afleiding te zorgen door iemand bijna van de baan te rijden (sorry, Jesse), maar aan een lichte (?) spot ontsnapten we niet. De balans: 25 km extra op de teller.

In Aalst stond de Vaggoeroe en Mia van de Vag te wachten in een mooi parkje. Een perfecte beschrijving in een berichtje bleek weer te moeilijk te zijn. Straatje in, straatje uit, toch maar even bellen, parkje door. Enfin, het had heel wat voeten in de aarde om ze te vinden. Bij mezelf ontstond toch een lichte vorm van frustratie toen de bus op hun sokken 2 minuten later er door kwam. We geloven stilaan echt dat ze kunnen toveren.

Maar het decor was schitterend en de koekjes waren lekker. 2 redbullmeisjes voorzagen ons van extra vleugeltjes voor de laatste 25 kilometer. De verkenners namen het zekere voor het onzekere en kozen het spoor van Zijne Wijsheid. ‘Ga nu’, zei hij enkele kilometers later, ‘het is nu enkel rechtdoor’. En als hij het zegt…

Zijne Wijsheid had gelijk, zoals altijd. En na 131 km draaiden we de camping op. 25 kilometer te veel en wat is 20% van 107 ongeveer?

Een dagje uit het leven van de verkenners. Die van de bus beleefden wellicht de Dender op een andere manier en dan zwijg ik nog over de fruitsappen van de overhitte kolonel en andere oranginastory ‘s.

Ach ja, het zijn net deze avonturen die ik zo hard ga missen.

Groetjes,

Tom

PS Beanen is blijven rondjes draaien op een rond punt tot je zeker weet welke richting je uit moet. Kwestie van mee te zijn in het Zaragozavocabularium.

1. Jee Van Loock:
    13 augustus 2012
    Zo kom je wel aan je kilometers hè. Ik denk dat jullie dit alles hard gaan missen. Tot overmorgen!
  2. An Lescouhier:
    13 augustus 2012
    Aan heel de ploeg nogmaals een dikke proficiat voor zo'n historische prestatie!!
    Ik wens u allen nog een gezellig 'laatste avondmaal' toe en morgen een veilige thuiskomst!
    Ook de weergoden zijn met u.Moesten jullie morgen te weinig km in de benen hebben, dan kunnen jullie altijd nog enkele plaatselijke rondjes rond de abdij fietsen alvorens op de terreinen van sporta neer te strijken! Groetjes aan elk van u!
  3. Pieter Dries:
    13 augustus 2012
    Dag pa, vandaag nog eens van Geel naar Tongel gefietst via de binnenwegen, kwestie dat we woensdagmorgen niet verloren rijden als we naar daar fietsen. Tot woensdag in Tongerlo! Groetjes
  4. Liesbeth Hofkens:
    13 augustus 2012
    Even weg geweest, maar net alle spannende verhalen gelezen. Prachtig verwoord.... Jullie gaan hier nog lang over kunnen vertellen!
    Worden het woensdag ook 50 ipv 30 km? Of kan ik beter niet in de buurt van Martine rijden?
  5. Josette Ceusters:
    13 augustus 2012
    'Verkenners???' Zijn dat niet diegenen die de anderen de weg wijzen??? Maar ja, ik ken natuurlijk het Zaragozavocabularium natuurlijk niet...
    Blijven oefenen, verkenners, blijven oefenen. Ge hebt nog 2 dagen en o wee,Tom, als ge ons niet recht naar Turnhout brengt...
  6. Mieke van Loock:
    13 augustus 2012
    'De verkenners waren gisteren volledig het noorden kwijt'. Enkel gisteren?? Hebben jullie één rit gewoon de weg gereden? Maar het is zo leuk hé.. die innerlijke GPS, het trotseren van de commentaar van degenen die braaf de weg vinden, enz..
    Alles wordt zo vrolijk beschreven. Toch hebben jullie heel hard moeten vechten soms.. maar het gevoel van overwinning daarna, moet zo deugddoend zijn. Jullie gaan deze belevenissen missen, maar wat er opgebouwd is tussen jullie blijft voorgoed. Ik heb genoten van de verhalen en de foto's. Elke dag ging ik kijken hoeveel km jullie de volgende dag moesten doen... maar jullie deden altijd meer.
    Tom en Martine en Co, denken jullie dat jullie de weg kennen van Tongerlo naar Turnhout?
    Ik heb een enorme bewondering voor al degenen die hebben mee gefietst. Als ik een hoed droeg, zette ik hem af voor jullie.
    Tot heel binnenkort!
  7. Chris klockaerts:
    13 augustus 2012
    Vanaf nu leiden alle wegen naar TURNHOUT. Geen extra kilometers meer omwille van allerlei afleiders en dubieuze paadjes. Recht naar huis; jullie zullen je stal wel ruiken ... dat kan niet anders. Als trouwe lezer van elke avond duim ik voor de laatste kilometers in voorspoedige vaart! Proficiat aan alle deelnemers, maar een extra dankjewel aan Tom voor de ongelofelijke verslagen elke dag. Ik heb er van genoten, soms 's avonds nog soms 's morgen,s de volgende dag, telkens zo verrassend anders, chapeau Tom!!! Er is een journalist aan jou verloren gegaan!!! (maar een prima wiskundeleraar gewonnen, natuurlijk)! Tot in de Patersstraat!!!
  8. Rachel:
    13 augustus 2012
    Dag paps, wij tellen af. Geniet er morgen nog allemaal van.
  9. Nele Van Beylen:
    13 augustus 2012
    Man man man..25 km extra is toch wel héél veel hé. Maar als ge morgen hulp nodig hebt.. vanaf Mechelen weten wij prima de weg naar Tongerlo. Roep onze hulp dan maar in .. dan komen wij wel even verkenner spelen. Al zullen Greet en Maurice daar ook wel de weg weten zeker. Hou er de moed nog even in...binnen twee dagen zijn jullie thuis. Heel veel groetjes en tot in 'Toengel'.
  10. Elly:
    13 augustus 2012
    Vandaag een kaarsje laten branden bij de heilige Rita, de heilige Sint Antonius en Onze Lieve Vrouwke in Sint Idesbald (Koksijde) op de goede afloop van de pelgrimstocht Zaragoza-Turnhout. Jullie hebben dat super gedaan en de laatste dagen zullen geen obstakel meer vormen. Fijn om te weten dat jullie ook af en toe beanen!!
    Tot morgen
  11. Rit:
    13 augustus 2012
    Dat ziet er nog steeds gezellig uit,we kijken al uit naar woensdag!

Mopje van Bavo voor de moraal:
    Er liepen eens 2 zandkorrels in de woestijn. Zegt de ene tegen de andere: "Help! We zijn omsingeld!"
  12. Stefaan Vaes:
    13 augustus 2012
    Jullie zijn nu echt beroemd: geef in Google de zoektermen kolonel Zaragoza en het eerste resultaat is jullie blog!
  13. Willems Herman:
    13 augustus 2012
    Amaai! Wat een avontuur. Dat nog ca 50 km voortduurt, als ik het goed voor heb. Een peulschil. Toch op je passen blijven letten: de meeste accidenten gebeuren de laatste dag van de skivakantie. We wilden jullie zien arriveren in Tongerlo morgen. Maar 50 km is voor jullie niets. Zo vroeg kunnen we er niet zijn. Vosselaar-Tongerlo is WEL plus 30 km. Als we maar niet verkeerd rijden. Geniet van deze voorlaatste avond. En tot morgen.
  14. Inge Van Gils:
    13 augustus 2012
    Dankjewel voor alle mooie reisverhalen! We zullen jullie op de laatste trip vergezellen maar mijn dochter van 9 wil dan echt wel niet meer dan 30 km fietsen. Ik heb dan ook besloten de verkenners te laten rijden en Zijne Wijsheid te volgen!
    Nog veel zoek- en fietsplezier!
  15. Ingrid Thijs:
    13 augustus 2012
    Die 1682km waren duidelijk iets te positief. Toch een dikke proficiat en respect. Een avontuur om nooit meer te vergeten. Ik ga morgen in Scherpenheuvel nog een dikke kaars voor jullie branden ( en ja ik fiets ernaar toe, afstand niet het vernoemen waard :-)) Tot woensdag
  16. Annemie en Hilde:
    13 augustus 2012
    Wij worden stil bij het lezen van al die extra kilometers.
    Het kilometeraantal op papier lijkt al zo onoverkomelijk veel, wat de kilometerteller weergeeft, daar heb ik zelfs geen woorden voor...
    Ons Anna en ik doen er morgen 38,7 van Vosselaar naar Tongerlo, langs de knooppunten.
    Voor woensdag zijn we er gerust in: de tocht Tongerlo-Turnhout is onder politiebegeleiding en die zullen toch niet verkeerd rijden zeker ?
    Geniet nog van de komende momenten, ze zijn kostbaar...
    Tot morgen.
  17. Frederik Carens:
    13 augustus 2012
    Echt jammer dat ik vandaag moest werken, ik vond het plezant om de moedige fietsers gisteren nog eens te komen groeten en wou liever blijven zitten dan in het kot van de nacht nog naar huis te rijden! Het blijft een prachtige prestatie!
    Wat betreft mijn rol als gids: ik heb dit zeer graag gedaan! Toen ik hoorde dat jullie op de baan richting Kortrijk zaten moest ik echter handelen!
    Morgen met goeie moed richting Tongerlo en 's avonds een oververdiende barbecue!
    Ik smeer mijn benen alvast in voor de tocht richting Turnhout!
  18. Kristien Aubroeck:
    Beste avonturiers,

DANK JULLIE WEL dat we via deze blog mochten mee genieten van jullie (om)wegen. Chapeau of beter nog 'hoedje af' zoals zr. Mieke het zegt.

Morgen vertrekken we met een klein groepje fietsend naar Tongerlo. Ik heb nog een bedje in het gastenkwartier van de abdij kunnen strikken. Het wordt een minipelgrimage waar ik erg naar uitkijk. Afscheid van 't Graf in Tongerlo waar ik al sinds 1996 jaarlijks (tot 2010) op retraite trek...
    Graag tot gauw met vele (ex-)graffers!

Kristien
  19. K@rien Caers:
    Hallo iedereen,
    De laatste loodjes ...nog maar 2 dagen.
    Dat zal voor jullie allemaal wel gek zijn.
    Des te meer reden om er extra van te genieten!
    Misschien nog een nummer om in de stemming te komen voor woensdag? (met bijhorende choreo :) )

Beleef nog veel avonturen en tot gauw!
  20. Liesbeth Caers:
    14 augustus 2012
    Voor jullie zal het zeker wennen zijn dat dit avontuur bijna gedaan is. Voor ons, trouwe bloglezers en reactieplaatsers ook wel een beetje...
    Veel plezier nog met de rit naar Tongerlo. Niet verkeerd rijden en al wat jullie nog wilden doen VANDAAG DOEN!
    Hier zijn 2 kindjes toch wel ongeduldig aan't worden om oma en opa terug te zien. En de mama en papa van hen gaan natuurlijk ook blij zijn om jullie terug te zien! We kijken ernaar uit!
    Tot morgen!
  21. Kim Van der Veken:
    14 augustus 2012
    (zingend) Jullie zijn er bijna, jullie zijn er bijna, maar nog niet helemaal, helemaal, ...
    Knap, geweldig, super, fantastisch, ... nog even volhouden en tot morgen, allemaal.
    Martine, ik zal zo blij zijn om je terug te zien:-)
  22. Myriam De Witte:
    14 augustus 2012
    Die laatste loodjes dat gaat een fluitje van een cent zijn zo'n egaal landschap, jullie zullen vleugels krijgen zonder redbull! Wel vind ik dat jullie na zo'n avontuur ook een filmpje zouden moeten maken, iets in deze aard: http://www.youtube.com/watch?v=UETx5h-__cs
    Met zo'n toffe groep én Martine erbij moet dat ook een fluitje van een cent zijn! :-)
    Maar met of zonder filmpje: JULLIE HEBBEN DIT ALLEMAAL GEWELDIG GEDAAN (of is 't doorstaan?)!!!
    En dat was dan mijn laatste reactie... snif snif... want hoe blij ik ook ben dat jullie (bijna) terug zijn, met spijt in het hart moet ik jullie melden dat ik deze blog ook zal missen!
  23. Ilse Cornelis:
    14 augustus 2012
    Voorlaatste dagje voor jullie, maar ook voorlaatste dagje voor ons (jullie trouwe bloglezers...). Jullie hebben er van genoten, maar wij hebben er ook van genoten!
    Hartelijk dank dat we mee mochten proeven van jullie fantastische onderneming.
    Hopelijk rij je vandaag niet te veel extra kilometers, want hoe gaat dat spreekwoord van dat paard of stalen ros en zijn stal ook al weer...
    Geniet nog van jullie avondje bij de zusters straks en morgenavond welverdiend in jullie eigen bedjes!!!
    Groetjes en hier zouden de kids zeggen "nee mama, geen twee dikke duimen, maar twee dikke duimen en twee dikke tenen!"
  24. Liesbeth Breugelmans:
    14 augustus 2012
    1,2,3,4,5,6,zééééééééven, zo gaat het goed, zo gaat het beter, al weer een kilometer! Groeten vanuit de roosterkamer. Wij duimen op een behouden thuiskomst.

Liesbeth, Hedwig & Els
  25. Saskia:
    14 augustus 2012
    dankjewel dat we mee mochten reizen met jullie! we gaan de prachtige reisverhalen missen! chapeau aan de hele ploeg!