rit 7: duinencross

1 augustus 2012 - Hourtin, Frankrijk

La mer
Qu'on voit danser le long des golfes clairs
A des reflets d'argent
La mer
Des reflets changeants
Sous la pluie

Charles Trenet dacht blijkbaar met evenveel passie en romantiek over de zee als wij. Vandaag was het eindelijk zo ver. Na de dorheid van Aragon, de bultjes van de Pyreneën en de eindeloosheid van de Landes, wachtte de Atlantische Oceaan op ons.

Moeilijk zou het niet zijn vandaag, werd luid verkondigd aan het ontbijt. Het was immers altijd rechtdoor. Een fietspad zou ons langs de duinen voeren naar etappeplaats Hourtain. Even Mios uitrijden en de zand- en zoutgeur kwam je tegemoet. Toen de eerste appartementsgebouwen na 15 km opdoken in Lanton wisten we het zeker. Lang zou het niet meer duren. We doken de duinen in waarbij we soms eerder het gevoel hadden door het kabouterbos in Kasterlee te fietsen. Sommigen voelden zich onmiddellijk thuis. Enkel de krekels verraden dat we ergens anders moesten zijn. We reden door Andernos, Arès, Grand Crohot, althans dat vermoedden we toch, want veel meer dan duinen kregen we niet te zien. Na 50 km was het welletjes. Nog steeds geen zee gezien. Weliswaar hadden we de eerste monokini al gespot en hadden sommigen van ons zelfs enkele naaktfietsers gekruist, maar we waren toch voor die grote blauwe massa gekomen? Toch maar fiets in de hand en over de duin en daar was ze: de zee, de zee, de zee!!!! Even genieten van de grote golven waar surfers volledig hun gang konden gaan, maar daarna weer de fiets op. We kronkelden weer door de duinen en kwamen zowaar een ware duinenhaarspeldbocht tegen. Een enkeling belandde net niet in het decor. In Lacanau toch maar even pauze en de nodige energie aanvullen en weer de fiets op. Die laatste 40 km zouden we wel even snel doen.

Plots versmalde het fietspad tot nauwelijks een halve meter breed. Opletten was de boodschap wat in het zand daarnaast wilde je niet belanden. Een fietser kruisen ging niet en het was oppassen voor de diepe putten in de weg. De vermoeidheid begon daarna de kop op te steken. Het fietspad groeide aan tot een fietspad voor reuzefietsen, maar na 80km hadden we het wel gehad met al die bomen, al het zand en het getsjirp van al die krekels. De schoonheid ervan verdween langzaam en het was aftellen naar Hourtin. Hourtin-Plage verraadde dat we niet ver meer uit de buurt waren. Even nog afslaan naar rechts en nog 11km alles geven. We maakten meteen kennis met een nieuwe sensatie: wind in de rug. Met ons laatste restje energie draaiden we de camping op. Althans voor de meesten, want sommigen hadden nog aardig wat last om de weg van Hourtin-Plage naar Hourtin te vinden...

Salutations de Gironde,

Tom

1. Hilde Robrechts:
    1 augustus 2012
    Dat was weer wat anders, zo'n duinenparcours! Knap weeral. Iedereen nog flink en monter mee?
    Tot binnenkort.
  2. Fanny Blockx:
    1 augustus 2012
    Vandaag mogen we in Kasterlee en omstreken genieten van een zaaaaaalige 30 graden en meer en een stralend zonnetje.
    Dat was weer effen geleden.
    Maar helaas geen monokini's of naakfietsers te bespeuren in mijn buurt.
    Ik wist het dat jullie spannende dingen gingen tegenkomen...

Groetjes
    Fanny
  3. Leen:
    1 augustus 2012
    Super om die verhalen te lezen! De auto staat gepakt en gezakt klaar...we hopen morgenavond in Saint Jean d' Angély toe te komen. We kijken ernaar uit om een stuk van het Zaragoza avontuur mee te kunnen ervaren en zo de verhalen live te horen en mee te maken.
    Veilige rit morgen voor iedereen!
    Groetjes
  4. Rachel:
    Amai allemaal, chapeau!!
    Hitte in de duinen...niets voor mij. (he papa) Lacanau, de zee...das beter. Veel drinken. Tot morgen
  5. Hedwig:
    1 augustus 2012
    Ben dus te vlug naar huis gegaan hé, die fietsers ga ik hier niet tegenkomen. Knap gedaan allemaal, heb echt veel bewondering voor jullie. Myriam en jan, ik heb gisteren al veel verteld aan griet, en heb een super taxi naar huis gehad. Mercikes nog hé griet (zij gaat jullie ook volgen en zal dit dus wel lezen). Chance, er was niets uit mijn tas gestolen (mis toch niet direct iets). Morgen terug gaan werken, maar mijn hoofdje zal bij jullie in frankrijk zijn. Emma en papa, vele kusjes en tot morgen.
  6. Mimi Lenaerts:
    Beste fietsers
    veel moed langs de onverwachte duinenwegen.

Mimi
  7. An Lescouhier:
    1 augustus 2012
    Het deed me deugd te lezen dat jullie toch eens even wind in de rug gevoeld hebben!! Houd er de moed maar in! Nog slechts 1122 km!
    En naar't eind van de week is er versterking op komst in de ploeg;dat wordt beslist een blij en feestelijk weerzien...
    Moesten jullie morgen ,na de overzet,even tijd hebben, dan is de moderne kerk van Royan een aanrader,vooral binnenin. Myriam heeft die al bezocht,denk ik.
    Een dikke knuffel aan iedereen. An
  8. Stefaan Vaes:
    1 augustus 2012
    Een dikke proficiat voor alle dappere fietsers! Jullie reisverslag is geweldig en jullie prestatie al evenzeer. Nog veel goede moed, bergaf en wind van achteren. Tot binnenkort in Tongerlo! Groeten, Stefaan en Annelies, Eline en Margot
  9. Willems Herman:
    1 augustus 2012
    Andermaal, maar deze keer toch een bijzonder mooi verslag, Tom. Jullie hebben de wind achter de rug gehad. Die wens ik jullie verder. Wij hebben vandaag de zon in 't gezicht gekregen. En bliksemt en dondert het. Hilde (Robrechts) en C° is zich aan 't masseren om te kunnen aansluiten bij het inmiddels professioneel geworden peleton.
    Veel courage verder, en speciaal voor morgen, dus stukje voor stukje de elf honderd en zoveel km volgens An Lescouhier.
  10. Vanhecke Martina:
    whaah, goed gedaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hier is alles zoals we het verwachten: het begint te donderen, er komt een onweer, hopelijk liggen jullie veilig droog in jullie driesterrenhotelten! ik zit alvast droog op de vijfde verdieping in mijn driesterrenappartement. Allemaal nog veel succes en tot een volgende mail of reactie. Groetjes, ikkie
  11. Liesbeth Caers:
    1 augustus 2012
    Yes, wind in de rug! Dat hadden jullie al lang verdiend!
    Morgen Royan? Daar zijn we begin juli ook geweest. Zaaalig, de haven, de dijk en vooral DE ZEE!
    Blijven gaan! groetjes aan iedereen
  12. Mieke van Loock:
    2 augustus 2012
    Al een derde van de tocht afgelegd! Proficiat!
    Vandaag even wind in de rug! Gelukkig!