rit 8: hel-l/d-entocht

2 augustus 2012 - Saint-Jean-d'Angély, Frankrijk

Kent u Erik Dries? Het is een man die meteen ontzag opwekt. Een man in wie je meteen vertrouwen hebt. Een man wiens naam je nauwelijks durft noemen, als ware het Voldemort in een Harry Potterverhaal. We noemen hem daarom vaak Zijne Wijsheid, een naam die hem alle eer aandoet.

Zijne Wijsheid stond gisteren recht tijdens het avondmaal. Onmiddellijk zweeg iedereen, want dat doe je gewoon als je merkt dat hij iets gaat zeggen. Morgen stond de langste tocht op het programma. Eentje die je kon doen via een traject van 108 km of via een route van 129 km. Zijne Wijsheid stelde voor om te combineren. De korte weg zou immers via te veel grote wegen gaan en we ondervonden al meerdere malen dat Franse chauffeurs niet altijd lieverdjes zijn. Niemand durfde iets er tegenin brengen, want dat doe je gewoon niet tegen Zijne Wijsheid.

Vanochtend werd ik wakker en hoorde meteen Zijne Wijsheid zeggen: ik ben helemaal klaar. Of het een mentale mokerslag was, weet ik niet ech, maar ik stond onmiddellijk recht, ontruimde mijn tent en zorgde dat ik een kwartier later op appel bij het ontbijt stond. Even later kon de tocht beginnen.

Martine en ik vertrokken traditioneel snel en Zijne Wijsheid liet begaan. We beklommen zowaar een col. Maar na de Somport kon de Col de Chateau L'eau met zijn hoogte van 34m ons alleen maar doen glimlachen. 20 km verder stond in de verte een groep wat te drinken. Was het nu Zijne Wijsheid en de bus? Het zwaaien met zijn witte sjaal nam alle twijfel weg. Hoe kon dit nu? We dachten even dat we echt in Harry Potter beland waren, maar blijkbaar hadden zij een korter fietspad gevonden. Een glimlachje verscheen op het gezicht van Zijne Wijsheid. Het geweld van de jeugd ook.

We hadden schrik voor Duinencross numero 2, maar we fietsten vandaag echt langs de zee. Montivalet en Saulac deden ons even denken aan Blankenberg en Westende. Even wat teleurstelling toen bleek dat het nudistenkamp helemaal ommuurd was, maar na 66km bereikten we de veerpont naar Royan.

In Royan moesten we de kathedraal bezoeken. Dit was ons genoeg wijs gemaakt en dus trokken we naar Notre Dame. En het was niet gelogen. Dit was een bijzonder speciale kerk met een aparte vormgeving. Even wat bezinnen, een kaarsje branden voor onze dierbaren en weer op weg. Zijne Wijsheid smste dat zij net van boord waren. We waren echter arrogant genoeg om niet op hem te wachten en vertrokken. De weg naar Sauyon was echter een grote, drukke weg en we voelden dat we fout zaten. Dan maar de gevoelsGPS op, wat straatjes indraaien en we vonden het Frankrijk terug waar we al enkele dagen van droomden. Kleine baantjes, kleine dorpjes en nauwelijks een auto. We waren het even kwijt, maar we hadden het teruggevonden. Helaas waren we ook de goede weg kwijt. Toch maar de kaart bovengehaal en Thézac bleek the place to be. Het bleek maar een theedoek groot te zijn, maar we waren back on track. Onze wegbeschrijving bleek echter voor geen meter te kloppen. De kaart was meer onze vriend. Ik dacht even aan Zijne Wijsheid. Hij was waarschijnlijk al ver voor ons. We hadden maar naar hem moeten luisteren. De weg werd golvend en hier en daar een venijnige klim. Na 120 km doet dat toch wel een beetje pijn. Maar de wijnvelden en zonnebloemen maakten veel goed. Saintes leek ons echt de moeite, maar we wilden eigenlijk gewoon naar onze tent. We reden door dorpjes als St.James, Taillebourg, Annepon, Mazeray en Varzay. Dorpjes waar we wellicht nooit meer komen, maar die wel ons hart een beetje stolen. Na 148 km kwamen we eindelijk aan in St.Jean d'Angely. 31 km meer dan voorzien. Toen we dat vertelden aan Zijne Wijsheid, kwam dat glimlachje weer boven. Volgende keer luisteren we nog beter naar wat hij te vertellen heeft. Dan doen we er misschien geen 26 meer dan hem. :)

Salutations,

Tom

1. Liesbeth Caers:
    2 augustus 2012
    Amai, chapeau iedereen voor deze extra lange rit!
    Mama en papa bedankt voor jullie kaartje!
  2. Rit:
    Prachtig!
    Respect voor allemaal!
    Volhouden!
    Nog veel groetjes aan de nieuwe verzorgers
  3. Mieke van Loock:
    2 augustus 2012
    Nu begrijp ik waarom we wat langer moesten wachten eer het nieuwe reisverhaal kwam: 148 km! Straffe kost! Wat fijn dat jullie het volhouden! Veel groeten aan iedereen.
  4. Saskia:
    2 augustus 2012
    heerlijk om jullie reisverhalen dagelijks te lezen! chapeau dat jullie na een tocht de moed én zin vinden om ons te laten meegenieten!
  5. Hélène Blot:
    2 augustus 2012
    Proficiat aan elk van u. Dapper en moedig.
    Niet vergeten : de wijsheid komt pas met de jaren.
    Veel groeten van ons allen, veel moed. Een derde is achter de rug.
  6. Liesbeth Hofkens:
    2 augustus 2012
    Goe bezig, Martine!!! Beetje eigenwijs... maar toch doorbijten!!!
    Knap dat jullie kozen voor de langste weg, heb je toch langer kunnen genieten van de mooie omgeving.
    Tof dat de groep is uitgebreid met meer Klein Graffers: groetjes aan Leen en Kathleen, doe dat goed, want als ik het hier allemaal lees, zijn jullie voorgangers moeilijk te evenaren.
  7. Zr.Monique:
    2 augustus 2012
    Ik las jullie verhaal over rit 8 nogmaals met lachen, veel bewondering en vooral met stijgende spanning. Oef voor deze rit toch maar weer eens 'eind goed alles goed'! Je moet het maar kunnen! Ben weer heel benieuwd voor morgen.
    Dank voor de mooie foto's. We denken heel speciaal aan ieder van u!
  8. Chris gevers:
    2 augustus 2012
    Leuk om elke avond z' on boeiend verhaal te lezen. Jullie zijn allemaal geweldig goed bezig en hop ... weer de beentjes insmeren voor de volgende kilometers. Groetjes aan iedereen en speciale voor Martine.
  9. Kristel Jansen:
    2 augustus 2012
    Hop,hop,hop voor Leen en Kathleen!
  10. Josette Ceusters:
    2 augustus 2012
    Wa is dat toch met die kaarsjes??? Toch wa onthouden van je opvoeding Tom.
    Nu nog wa leren luisteren, en alles komt goe!!!

Grapje, jullie zijn geweldig!
  11. Dries Horsten:
    2 augustus 2012
    En hoe is het met het zitvlak? Alles OKé, oké, oké!!!
    Blijven volharden en doorgaan.
    Houd de moed erin. Er is maar één weg en die is vooruit!
  12. Myriam De Witte:
    2 augustus 2012
    Martine, uwe Danny vraagt zich eigenlijk af of er nog geen delen van uw zitvlak zijn ingeslapen :-))) Enne... dat jij weer meer km gedaan hebt dan de meerderheid daar verschiet ik niet van hé want van wat omwegen ben jij nooit bang! Ik daarentegen zou bij Zijne Wijsheid gebleven zijn! Het is niet voor niks als ik met u weg ben dat ik zo vaak zeg "zie dat we de kortste weg hebben!" want dat vind ik dan weer het belangrijkste! Veel succes allemaal voor de rit van morgen! Ik blijf hier volgen met veel belangstelling hé en duim dat niemand last heeft van slapende poezen, want da's zo weer eens iets anders dan slapende honden wakker maken hé! ;-) Groetjes aan Martine en aan heel die toffe bende daar!
  13. Peter:
    2 augustus 2012
    Nog maar net int land en we zijn julllie blog al aant lezen. ,iemand zeeziek geworden op den overzet... Volhouden daar allemaal en veel succes voor onze opvolgers. Ik begin vanaf morgen met de organisatie van jullie welkomsfeestje.
  14. Willems Herman:
    3 augustus 2012
    Den Erik heeft mij althans nog nooit misleid en ik heb er veel wegen mee doorkruist... althans op Romereis. Omwegen kunnen toch mooie wegen zijn. Wellicht das dat deze keer ook zo. Op naar de dag van morgen!
  15. Hilde Lavrysen:
    3 augustus 2012
    Ik had een paar dagen 'leesvoer' in te halen. Het ene verhaal na het andere blijft boeiend. Ik heb soms het gevoel dat ik helemaal mee ben.
    Nog veel moed en hopelijk krijgen jullie wat meer wind in de rug hè!

Veel succes en groetjes aan iedereen!
  16. Griet Willems:
    3 augustus 2012
    Wat een geweldige verhalen. Ik vind jullie prestaties niet te doen: klimmen, dalen, heuvels, hellingen, kleine dorpjes... én omwegen maken! Volhouden!
    Kathleen en Leen, leg de sportievelingen lekker in de watten en geniet zelf natuurlijk ook!
    Griet Willems
  17. Griet Mateusen:
    3 augustus 2012
    Amai, respect voor jullie allemaal!
    Volhouden is de boodschap. Ik heb in Lourdes een kaarsje gebrand voor een veilige thuiskomst! Nog 12dagen! GOGOGO
  18. Riet Vanloo:
    3 augustus 2012
    Dag, rondjesdraaiers al te gader! Leuk dat we elke dag niet alleen het fietsverhaal te horen krijgen - wat nog steeds en steeds méér bewondering wekt! - maar ook de beschrijving van het hele toeristische kader. Wat mooi allemaal. Ik hoop dat jullie na elke grote inspanning genieten van wat allemaal kan. Intussen ben ik hier begonnen met me wat "in te rijden" voor Tongerlo-Turnhout (ik ben écht geen fietser!), en met elke afgelegde kilometer stijgt mijn waardering voor jullie! Vandaag nog haal ik me een kussenzadeltje met extra schapenvel. Jaja... De groetjes aan de nieuwe caravanploeg. Draai ze verder!!! Liefs van Riet
  19. Conny Lenaerts:
    3 augustus 2012
    aan iedereen weer nen dikke proficiat, ja Tin, soms moet je wel eens leren luisteren hé ?!! toch goed van jullie, alé bijna in de helft,
    je kunt bijna beginnen aftellen, wij ook voor het terugzien en de
    schitterende verhalen die je zult vertellen, de groetjes van ons allen hier en we duimen voor de goede afloop
  20. Tom Hofkens:
    3 augustus 2012
    Leuke verhalen om te lezen! Nog veel succes aan alle rijders en de ondersteunende ploeg.
  21. Els Verstappen:
    3 augustus 2012
    Hey ladies, goe aangekomen? Heb nog geen nieuwtjes uit het Molse zal iets voor na het weekend zijn. Leen ik mis u wel eh heb geen mateke om te kolonisten ;). Geniet ervan en tot de volgende.
    Aan nog een leuke fietstrip ik doe het jullie niet na.

Groetjes Els
  22. Anton Dries:
    3 augustus 2012
    "Zijne Wijsheid" is dan ook maandenlang in de weer geweest met kaarten en routebeschrijvingen. En elk weggetje gecheckt en gedubbelcheckt. Het is dus niet voor niets geweest. :-)

Veel succes nog en alvast tot in Tongerlo!
  23. Ilse Cornelis:
    3 augustus 2012
    Super verhaal na een super rit! Hopelijk vandaag een iets kortere tocht.
    Volhouden maar! Het is een plezier om jullie op deze manier te kunnen volgen!
    Groetjes daar!
  24. Mimi Lenaerts:
    3 augustus 2012
    Ik bewonderjullie, ik volg mee op de kaart.
    Veel moed en uithoudingsermogen gewenst.

Mimi
  25. Dries Horsten:
    3 augustus 2012
    En waar blijft verhaal rit 9 ??????
    Verloren gereden? of is het siësta!
  26. Caeyers diane:
    3 augustus 2012
    hey bezemwageke, alles goed daar? de verhalen klinken in elk geval goed (en ver!) knap gedaan
  27. Chrisje Vsn Calster:
    3 augustus 2012
    Leuk verhaal! Misschien overwegen om een boek te schrijven over je avontuur als je terug bent. :)
    Ik hoop voor jullie dat het niet te vaak zo'n lange tocht is...
    Nog veel plezier!
  28. An Lescouhier:
    3 augustus 2012
    Ramp,o ramp! Juist nu heeft mijn pc het begeven en kan niet meer hersteld worden... Dus ben ik vanavond naar mijn dochter getrokken om het uitgebreide reisverhaal van gisteren te lezen.Ondanks de afstand is alles blijkbaar weer vlekkeloos(!),met voor sommigen wat extra km, verlopen. Ik wacht hier nog ongeduldig op verslag 9 en hoop morgen een nieuwe pc te hebben want ik wil niets missen van jullie geweldig avontuur! Groetjes aan iedereen!
  29. Mieke van Loock:
    3 augustus 2012
    geen internet vandaag ? Even erg voor ons als voor jullie...
  30. Els Van Loock:
    3 augustus 2012
    Wat een belevenis! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!!
  31. Ingrid janssens:
    3 augustus 2012
    Knap gedaan !! Ik ben al aan het oefenen voor volgende week met collega's aan te sluiten !!
    Zit het koersbroekske goed !?