rit 5: de Landes in

30 juli 2012 - Onesse-et-Laharie, Frankrijk

Beetje later wakker mogen worden vandaag. De bakker deed zijn deuren pas open om 8u en enkel op water kunnen we niet fietsen. Jaja, we leven op brood en water zoals het een echte pelgrim past. Steile klim met stukken tot 8%. Erik wist meteen de sfeer met zijn routeplanning er in te brengen. En inderdaad, even waande we ons terug in de Pyreneen. De eerst zweetdruppels bengelden alweer op ons voorhoofd, maar gelukkig was de verlossing er iets sneller als op de Somport. Daarna over echt slechte wegen naar Dax. De Fransen denken misschien dat met een bordje 'chausee deformee' alles opgelost is, maar we overwogen toch even een brief te schrijven naar President Hollande. Werk verschaffen weet je wel. Na 25 km reden we Dax binnnen, om er ook snel weer uit te rijden. Niet alle Franse steden blinken uit in schoonheid. In St.Vincent waren we even het noorden kwijt, maar ook het westen, oosten en zuiden. We belandden in het plaatsje Bugeon. In de schaduw van de prachtig gerestaureerde kerk aten we onze mueslirepen, boterhammetjes en druifjes op. Even nog een kaarsje gaan branden in de kerk voor de andere fietsers, onze helpers onderweg en voor alle bloglezers (we kijken altijd enorm uit naar de reacties), daarna weer de fiets op. Daarna liet de Landes zich echt gelden. Ellenlange wegen rechtdoor waar je het einde niet van ziet, de wind die pal op onze neus blies, maakte het allemaal niet comfortabel. Draaien met de molen dus zonder nadenken. Je ogen gericht op de weg, af en toe eens opkijkend en zien dat het einde nog even ver weg ligt. Mentaal een harde noot om kraken op weg naar Lesperons, met een beetje verbeelding het dorp van de hoop. Op het dorpsplein even op krachten komen en dan nog even 10 km doorknallen naar eindstation Onesse et Laharie. De Landes liet zich gelden vandaag, maar we hebben ons niet laten kennen.

Enn nu toch maar op zoek naar geneugten die water en brood overstijgen Pelgrims ja, maar we zijn geen heiligen :-)

saltutations de Landes,

Tom

1. Mimi Lenaerts:
    30 juli 2012
    Hou de moed er in ik volg jullie met de landkaart erbij !
    Hopelijk draait de wind en ie richtng stuurt doel.

het allerbeste, Mimi
  2. Myriam De Witte:
    30 juli 2012
    Alweer jaloers dat ik er niet bij ben hé Martine! Mueslirepen, boterhammetjes en druifjes vind ik ook héél lekker! :-)))
  3. Hélène Blot:
    30 juli 2012
    Jullie tocht van Zaragoza naar Tongerlo is hier een goed gevolgd evenement. Na vier uur: zijn ze al aangekomen? Waar zijn ze? De kaart van iedere dag hangt aan het witte bord, en de reisverhalen ernaast. Onderwerp tijdens de maaltijden. We dachten dat de Landes toch een beetje milder zouden zijn, maar dat viel wat tegen. Ondertussen zijn jullie nog allemaal aan het fietsen. Al 5 dagen lang. Een heel grote proficiat, en doe zo voort. We zien jullie al binnenbollen op de kiekenkoer. Hou vol.
  4. Liesbeth Hofkens:
    30 juli 2012
    Als je op de kaart kijkt, hebben jullie al een heel stuk gefietst. Chapeau!! Laat wel op tijd weten als je een dag vroeger in Tongerlo zou aankomen hé!
    Kaas, wijn,... jullie hebben het daar goed!!! Wij gaan vanavond ook een lekkere barbecue eten. Hopelijk krijgen we geen bui...
  5. Hilde Robrechts:
    30 juli 2012
    Jullie zijn echt keigoed! Hou de moed erin en geniet van het mooie landschap, van de groespssfeer, van het afzien, van zoveel meer.
    Even meegeven ook dat Patrick Buysse het goed stelt naar de zware ingreep van vorige week. Hij herstelt vlot, heeft weinig pijn en we hebben vandaag al telefonisch overleg gehad over de nieuwe lesopdrachten.
    Tot binnnenkort.
  6. Vera Deckx:
    30 juli 2012
    Tom, je hebt je carrière als verslaggever gemist. Elke dag weer leuke en nieuwe verslagen om naar uit te kijken. Proficiat !!
    Aan alle fietsers: goed bezig en vooruit met de beentjes!
    Aan de madammen van de camion: soigneer iedereen goed en vergeet ook jezelf niet! ;)
  7. Chrisje Vsn Calster:
    30 juli 2012
    Jullie zien er een toffe bende uit... die zeker met vele verhalen terug komen!
    Geniet van de prachtige uitzichten (die jullie duidelijk al gezien hebben aan de foto's te zien) en de rustmomenten tussendoor...
    En voor die het wat moeilijk hebben af en toe... doorzetten hé!
    Groetjes Chrisje Van Calster
  8. Leen:
    Hellow, Hellow,
    De camionettelady's van week 2 weten nu perfect wat hen te doen staat! Dank voor de foto's. De masseertechnieken worden geoefend, koffie drinken ook,...alleen mag het ook een boek over dino's zijn??? Van vogels hebben we niet! :-)
    Toi toi toi en tot donderdag!!!
    PS Jullie doen dat super goed!
  9. Koen Denaux en Trui Boey:
    30 juli 2012
    Ondanks zadelpijn, hand en andere blaren, spierkrampen houden jullie het stevig vol. Proficiat aan alle moedigen.

Een morele opsteker voor Bart en Karen: Iedere dag is een jaar huwelijk. Denk aan het bewuste jaar terwijl jullie fietsen. Eenmaal terug in Turnhout zijn de 22 dagen voorbijgevlogen.

Trui en Koen
  10. Conny Lenaerts:
    30 juli 2012
    aan allemaal weer nen dikke proficiat, allemaal weeral een stukje
    dichter bij huis, hopelijk valt het weer de volgende dagen wat mee,
    want hier bij ons voorspellen ze niet zoveel goeds.
    amuseer jullie nog, want deze belevenissen gaan jullie nog heel lang
    meedragen, wij leven met jullie mee en volgen jullie op de voet(blog) . we hebben gisteren ook 80 km gefietst en hebben heel veel
    aan jullie gedacht ( een beetje solidaire hé) Tin en de rest de groetjes
    van ons hier allemaal, blijf gezond en blijf fietsen !!!!!!!
  11. Fanny Blockx:
    30 juli 2012
    Vandaag zit mijn eerste werkdag erop...na een vakantie die veel te snel voorbij is gegaan. Ik heb ondertussen stiekem aan jullie zitten denken....en hopen dat ik één van jullie was op de fiets. Misschien komt het er ook ooit eens van. Nog veel succes op jullie verdere reis.

Groetjes aan jullie allemaal en ook speciaal aan ons Martientje

Fanny
  12. Rachel:
    30 juli 2012
    Voor mij mag de wind ook draaien...dat zou betekenen wind uit het zuiden...dag regen!
  13. Lutgard Verlinden:
    Hoi Kanjers,
    Dat klinkt weer heftig, die beklimmingen en de minder goede wegen. Maar wat een overwinning moet dat zijn als je de camping haalt.
    Fijn dat deze uitdaging jullie goed afgaat, houden zo. Het lijkt dé marathon wel.
    Jullie mogen apetrots zijn !
  14. Ingrid Thijs:
    30 juli 2012
    Allemaal een dik verdiende proficiat. Leuk om te volgen ( en minder pijnlijk) soms toch ook jaloers dat ik er niet bij kan zijn.
    Patricia ik hoop dat de ongemakken van voor de start niet teveel hinder geven. prachtige foto's en tekst een, zou je inderdaad in boekvorm moeten verwerken.
    Toi toi toi en tot morgen op het blok.
  15. Willems Herman:
    30 juli 2012
    Ik val in herhaling: niet te geloven. Zijn het de Pyreneeën niet, dan zijn het de wegen die niet deugen - en wij het altijd maar hebben over La Douce France! Hoever loopt zo'n peleton van 11 uit over zo'n rit als vandaag? - Laat het water maar in wijn veranderen ! Dat verdienen jullie. En op jullie gezondheid ontkurk ik dadelijk een flesje! Santé.
  16. Els:
    30 juli 2012
    Ik heb eindelijk alle foto's bekeken en heb genoten van dit superinitiatief! Ik supporter elke dag en weet zeker dat deze groep een band voor het leven zal hebben! Genieten maar en veilig terug thuis!
  17. Francinne vanderostyne:
    30 juli 2012
    Hallo sportieve bedevaarders. Al bijna 400 km in de benen. Proficiat! Ik hoor van Erik dat de sfeer er goed in zit (mede dankzij de uitstekende begeleiding van de collega's in de volgwagens). Wij genieten van de boeiende verslagen en de mooie sfeerbeelden.
    Groetjes.
  18. Mieke van Loock:
    30 juli 2012
    Bedankt, Tom, met het verslag van vandaag. Ik ontdek toch nog nieuwe verborgen talenten bij je. Proficiat aan alle fietsers. Ik krijg het er gewoon vanbinnen warm van bij het lezen van elk nieuw verhaal. Wat doen jullie dat goed! Volhouden! Elke overwonnen moeilijkheid maakt jullie sterker !
  19. Kristel Jansen:
    30 juli 2012
    Aan Dorothe en de rest : bangelijk!!!
  20. Josette Ceusters:
    31 juli 2012
    Kaarsjes branden Tom? "t Heeft iets hé? Waar heb je dat toch geleerd?

Goe bezig allemaal, voortduwen en ... voorzichtig zijn!
  21. Susan Snoeys:
    31 juli 2012
    Ongelofelijk spannend de uitdaging die jullie zijn aangegaan. Petje af voor al de dames en heren!
    Fantastisch om jullie zo te kunnen volgen in de prachtige reisverhalen en de bijbehorende foto’s.
    Aan jullie allen houdt er de moed in!