rit 21: vlammetje

15 augustus 2012 - Turnhout, België

Het was vandaag de laatste dag. Een dag die vreemd aanvoelde. Weliswaar zouden we nog een laatste keer op de fiets kruipen, maar het zou niet meer met de pelgrims alleen zijn. Ik keek even naar de poort waar dadelijk alle mensen zouden binnenstromen. De eerste fietsers doken even later op. Ik vond het een beetje gek dat enkele bloglezers plots een gezicht kregen. Maar je voelde onmiddellijk de warmte en de appreciatie van de mensen en de blijheid om ons te zien.

Met meer dan 200 fietsers trokken we door de Kempen. Ik had me laatst gezet. Kwestie van niemand ongerust te maken dat we verkeerd zouden rijden. Het was een lange colonne die zich door het kempenland slingerde. Ik werd er door geraakt. Dit had ik nooit voor mogelijk gehouden.

En toen verscheen het bordje Turnhout. Ik keek even naar de fietser voor mij. Haar tenueke had het opschrift: Zaragoza - Turnhout. We waren dus echt op de eindbestemming. We zouden het echt halen. Een gevoel van dankbaarheid, droefnis en blijheid ging door me heen. Dankbaar dat ik dit mocht meemaken, droefnis omdat het voorbij was, blijheid omdat we de tocht tot een goed einde hadden gebracht.

Vlak voor de schoolingang stonden de zusters ons al toe te zwaaien. We hadden het enthousiasme van de Zaragozazusters al ervaren, maar zij moesten helemaal niet onder doen. We hielden even halt. Gaven elkaar nog een laatste hand, knuffel en zoen en reden toen de school binnen. Ik heb al veel  woorden gebruikt de laatste weken, maar het is onmogelijk te beschrijven wat door je heen gaat als je door zo 'n joelende massa begroet wordt. Het was hartverwarmend.

De priorin nam het woord. Ik moest af en toe lachen met haar woorden, maar in de eerste plaats raakte het ons allen. Zij waren van meet af aan grote supporters en dat hebben we gevoeld. We zijn blij dat we in het feestjaar iets voor hen hebben kunnen betekenen.

Ik herlees de blog en probeer nog juistere woorden te vinden, maar ik besef tegelijk dat ik nooit kan beschrijven hoe ik me gisteren voelde. Dank u fietsers en sympahtisanten voor die overweldigende aankomst. Dank u zusters voor jullie enthousiasme. Dank u bloglezers voor jullie reacties. Dank u vag- en mobilhomehelpers om zo veel voor ons klaar te staan. Dank u pelgrims, het was een voorrecht om met jullie deze tocht te maken.

Ik zit nu terug thuis. De medaille die ik kreeg, hangt hier voor mijn neus te pronken. Ik kijk er vaak dromerig naar. De verhalen borrelen in mij op en denk aan veel dingen terug. Dit gaat nog lang nazinderen en het maakt me zelfs een beetje bang om terug het gewone leven in te stappen. Het gaat toch even wennen zijn.

Gisterenochtend trokken we naar de abdij van Tongerlo. We brandden nog even een kaarsje met z'n allen zoals we al zoveel gedaan hadden deze tocht. Die kaars zal uitdoven.

Maar de zaragozavlam in ons hart zal voor eeuwig branden.

groetjes,

Tom

1. Myriam De Witte:
    Hier mijn allerlaatste reactie:
    GEWELDIG GEDAAN ALLEMAAL!!! EEN SUPERPRESTATIE!!!
    En speciaal voor Tom een dikke proficiat dat je deze blog zo boeiend en aanstekelijk geschreven hebt, zo hadden we ook het gevoel dat we er een beetje bij waren! Bedankt Tom (en ook om zo goed op Martine te passen - en zij op jou ook natuurlijk met de boterhammetjes! hihi)
  2. Jee Van Loock:
    16 augustus 2012
    De Zaragozavlam zal altijd blijven branden ... Daar ben ik zeker van. Door de laatste rit mee te fietsen, door even aanwezig te zijn bij jullie pelgrims, heb ik even de sfeer geproefd. Wat ben ik trots dat mijn neef meegefietst heeft .... De puntjes staan voor alle dingen die hij nog gedaan heeft. Maar eigenlijk was ik ook wel jaloers. Zo'n tocht met die mensen is iets buitengewoons.
    Mooie herinneringen, geweldige ervaringen, verbondenheid, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Pelgrimmers (en daar horen zeker ook de logostieken bij), rust goed want het nieuwe schooljaar komt dichtbij en dan zijn we weer bij de werkelijkheid.
  3. André Vandecruys:
    Beste Tom en alle Zaragoza-bedevaarders,
    Van pure emotie moest ik bij deze laatste blog een traan wegpinken! Voor mij, als lezer van je dagelijkse blogs, voelde het als een voorrecht aan jullie te mogen vergezellen onder de veilige begeleiding van de Turnhoutse politie als verkenners. Ze kennen alleszins de weg tussen Tongerlo en Turnhout perfect en het werk van de estafetten was te bewonderen!
    De toespraak van Zuster Hélène raakte iedereen diep. Maar vooral het enthousiasme, de vriendschap en het samenhorigheidsgevoel van alle "grafsupporters" viel ons op.
    Een gebeuren dat alleen mogelijk is met vrienden "die ervoor gaan".
  4. Martine:
    16 augustus 2012
    Ik kan niet veel schrijven. Mijn tranen vloeien rijkelijk op mijn toetsenbord. Afscheid nemen doet immers pijn. Weet met de Zaragoza vlammende bedevaarders en alle supporters in mijn hart, blijft ons licht eeuwig branden!
    Bedankt aan iedereen! snif - snif
    Los amo a todos!
  5. Willems Herman:
    16 augustus 2012
    Veiligheidshalve hebben wij, Mathilde en ik, de kop van het peleton genomen, Tom. Direct achter de politie. De kleinkinderen achter ons.
    Slingerend door de Kempen. Ook dat was een unieke belevenis. Op de Rode Koer terecht hulde. Klokkengeluid. Aangrijpende woorden van zuster Hélène. De voorstelling door Hilde. Eindelijk kregen al die voornamen een gezicht! We hebben er thuis nog uren over verteld. Wat moet dat dan bij jullie, pelgrims, wel niet zijn! Proficiat, proficiat, maar vooral gefeliciteerd (de wortel van het woord felix = geluk): blijf gelukkig om wat je gepresteerd hebt. Jullie, pelgrims van en voor het Heilig Graf. Daarin delen we met honderden, ook al hebben we alleen de Blijde Intrede mee gefietst.
  6. Fanny Blockx:
    16 augustus 2012
    Ik ben blij dat ik Zijne Wijsheid, den Kolonel, den Tom en nog vele andere trappers in levende lijve heb mogen ontmoeten net voor jullie laatste rit.
    Nogmaals bedankt voor jullie warm onthaal met een super lekker koel ijsje!
    Ik twijfelde er eigenlijk niet aan maar nu heb ik met eigen ogen gezien dat ons Martine het goed gehad heeft bij jullie en dat maakt mij ook blij!
    Bedankt voor de fijne verhalen en misschien tot nog eens.
    Groetjes
    Fanny
  7. Dries Horsten:
    16 augustus 2012
    En ook die laatste blog is weer zo mooi. Veel dank Tom, voor de wondermooie woorden telkens weer. En gisteren ... inderdaad zo mooi om zien!
  8. Kristel Jansen:
    16 augustus 2012
    Het was heerlijk om samen met jullie die laatste kilometers te mogen fietsen!
  9. Ingrid Thijs:
    16 augustus 2012
    Als ik in Tongerlo arriveerde heb ik vrij stil iedereen een goedemorgen gewenst, iets te stil blijkbaar ( uit respect en met nederigheid voor jullie fantastische prestatie) want de boodschap kwam niet bij iedereen aan.
    Gisteren heb ik met de nodige fierheid met jullie meegereden van Tongerlo naar Turnhout. Een mooie belevenis. Ik keek gisteren al uit gewoonte op jullie blog. Geen nieuws. Dat was even vreemd en zeer duidelijk, de pelgrimstocht is voltooid.
    Daarom nu verheugd op dit laatste mooie woord dat ik vandaag toch mag lezen.
    De goede ontvangst hebben jullie meer dan verdiend, geniet nog lang van jullie avonturen. Jullie zullen ook nog lang niet uitgepraat zijn en in september nog vele verhalen mogen ophalen voor collega's.
    Tot in september en geniet nog even na en van de rust die je nog rest.
  10. Josette Ceusters:
    16 augustus 2012
    Blij om mee te mogen fietsen met jullie, moedige pelgrims...
    Blij om mee te mogen delen in 350 jaar H. Graf...
    En heel heel heel blij 'ONZEN TOM' terug dichtbij te hebben...
  11. Hilde Remijsen:
    MOOI
  12. BOECKX LUDWINA:
    16 augustus 2012
    knappe prestaties van jullie allemaal!!! een dikke proficiat aan jullie allemaal!!!!!
    zeer mooie verhalen van jou, Tom, leuk om te lezen
    aan deze verhalen en belevenissen zullen jullie nog zeer dikwijls terug denken!!!

Martine, spijtig dat niemand van de vvm-ers er kon bijzijn om je veilige thuiskomst mee te vieren, maar dat zullen we zeker nog doen!!!!
  13. Hilde Lavrysen:
    16 augustus 2012
    Ik dacht ook: 'Zou er nog een verhaal komen?' En ik was blij dat rit 21 nog verscheen. Het was in 1 woord GEWELDIG! Samen de rit van Tongerlo naar Turnhout rijden, hoorde er gewoon bij. Door die paar weken de blog te volgen, ging ik helemaal mee.
    Het hartelijke ontvangst hebben jullie 1 voor 1 helemaal verdiend.
    Koester de vele herinneringen die allen in jullie hart zullen blijven.
  14. Ann Van der Flaas:
    16 augustus 2012
    Wij hebben echt geluk gehad dat die derde week nog vrij was. (Dank je, Patrick.) De laatste potten choco en confituur uit de mobilhome stonden vanmorgen op onze wel heel kleine ontbijttafel.
    Wij hebben een prachtige week meebeleefd: een week die energie geeft.
    Nogmaals hartelijk dank aan iedereen, maar vooral aan de verkenners.
  15. Rit:
    Onvergetelijk!!
    Dank aan allen!
  16. Hilde Robrechts:
    16 augustus 2012
    Tom, nogmaals heel erg bedankt voor jouw schitterende pen en je engagement om die blog elke dag waar te maken. Vandaag had ik ook een 'day-after-gevoel', heel onwezenlijk zo meteen met de voeten in de volle realiteit van de voorbereiding van het nieuwe schooljaar. Maar ik voel dat die (weliswaar maar gedeeltelijke) bedevaarderstocht energie heeft gegeven. Zuster Hélène heeft dat ook heel mooi verwoord.
    Bedankt en proficiat aan allen die op een of andere manier participeerde aan dit hoogtepunt van ons feestjaar!.
  17. Mieke van Loock:
    17 augustus 2012
    Ik ben heel blij en dankbaar dat ik het Zaragoza-verhaal mocht meebeleven via de blog en zeker door het meefietsen de laatste dag. Het gaf zo'n gelukkig gevoel dat het Heilig Graf tot zoiets in staat is ! Zoveel mensen zijn opgetild door de groep die de fietstocht maakte. het Heilig Graf wordt er beter van.
    Toen de bedevaarders in het Heilig Graf kwamen binnen gefietst, wist ik niet wat ik voelde. Ik was erg ontroerd. Een zeer mooi woordje van Zr. Hélène maakte het 'af'. Een medaille hebben jullie allemaal verdiend.
    Bedankt, iedereen! Bedankt, Tom!
  18. Mimi Lenaerts:
    19 augustus 2012
    Proficiat aan de moedigen.
    Het was indrukwekkend jullie te zien aankomen in de Patersstraat.
    Blije en triomfantelijke gezichten.
    Ook bedankt aan de verslaggever, zo kon ik jullie dagelijks volgen.

Groetjes, Mimi
  19. Renilde Beyens:
    21 augustus 2012
    Wat doet het deugd om zoveel positieve berichten uit de samenleving te kunnen vernemen. Hartverwarmende teksten die aan mensen vleugels geven .
    Ons geliefd Heilig Graf heeft weer een formidabele bijdrage geleverd aan minder verzuring en meer contentement.
    Bedankt en doe zo voort !