rit 13: geruchten op de rustdag

7 augustus 2012 - Olivet, Frankrijk

'Eerst die tweede rustdag doorbijten. Die haalt me meer uit mijn ritme dan me lief is.' We begrijpen Jurgen Van den Broeck. Een mens slaapt dan wel wat langer, maar stelt na wat lummelen vast dat het breken van het hoge ritme het lichaam lui maakt. Rustdagen zijn lome dagen. Je sleept je van je bed naar een luie zetel en tussendoor eet je wat. Het lichaam gaat in sluimerfase. (J. De Cauwer)

Tour-de-Zaragozabaas Zijne Wijsheid had deze raad vooraf goed in zijn oren geknoopt. Het zou zijn troepen niet overkomen. Hij schotelde zijn renners geen echte rit voor, maar wel een transfer naar Orléans. Hij gebruikte daarvoor geen TGV, geen bus, geen tram, zelfs geen paard en kar. De renners zouden de verplaatsing maken op hun stalen ros.

Of iedereen goed naar zijn briefing geluisterd had, was vanaf het begin niet zo duidelijk. Iedereen gaf de rustrit in elk geval een andere invulling.

Team Denaux maakte meteen vaart. De eerste epogeruchten doken de kop op in het peloton. Er was sprake van twee onbekende personen die hen zouden komen opzoeken. Zouden ze daadwerkelijk iets verbergen?

Team Moors besloot na 16 km halt te houden in Beaugency om de plaatselijke mechanicien aan het werk te zetten. Intussen probeerden ze een aflaat te versieren in de plaatselijke kerk.

Team Kolonel en Team Caers bleven in het spoor van Zijne Wijsheid. De strijd om Zijn opvolging was alvast begonnen.

Team Robrechts verdeelde de troepen vandaag. Zo konden ze alle nodige info verzamelen om het juiste strijdplan voor morgen op te stellen. Het stille vermoeden is er dan ook dat kopman Hilde morgen voor het geel gaat.

De onafhankelijken Lincer False Wassertal en Demaeght waren de beste leerlingen van de klas en namen een echte snipperdag en genoten van de Loire die vandaag nooit uit het vizier verdween.

Verzorgers Van Heddegem, Vermeerbergen, Smets en Peeters steften er op los vandaag en verwenden bij aankomst het peloton met de gepaste pasta.

Turelinckx en co namen de verzorging van de vermoeide spieren voor hun rekening. De leden van Team Caers krijgen de gelukzalige glimlach niet meer van hun gezicht.

Morgen zal het andere koek zijn...

Salutations,

Tom

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ann Seigers:
    7 augustus 2012
    Aan alle fietsers nen dikke proficiat voor de vele kilometers die jullie al hebben af gelegd! Maar ik wil vooral mijn allerliefste nicht Martine een hard onder de riem steken! Dus Martine, geef er ne lap op hé! Spijtig dat ik op 15 augustus niet bij de aankomst kan zijn, maar in gedachten ben ik bij jou!
    Ann
  2. Ann Seigers:
    Sorry grote fout!!!
    Maar het is" hart "onder de riem steken :-)
    Amai, en dit stuur ik dan nog naar leerkrachten.
    Hopelijk zit er geen leerkracht Nederlands bij :-)
    Ann
  3. Elly:
    7 augustus 2012
    Jullie zien er allemaal nog fit uit! Morgen gaan jullie de laatste week in; dus het doel komt snel dichterbij. De TGV ( Trein Graf Velo's) nadert met rasse omwentelingen. Tot in Tongerlo!
  4. Mieke van Loock:
    7 augustus 2012
    Weer leuk om te lezen ! Je kinderdroom wordt echt werkelijkheid, Tom! Groeten van heel de familie Van Loock, vooral van jullie pa en ma.
    We zitten hier samen in Vlimmeren de verjaardag van een van je nonkels te vieren.
    Morgen wordt het weer een serieuze dag! Doe het goed!
  5. Jacqueline Demaeght:
    Dag allemaal en dag zus,
    Respekt voor jullie allemaal. Ik heb gisteren alle reisverhalen na elkaar doorgelezen (diegene die ik nog niet had gelezen) en heb bewondering maar ben stiekem ook een beetje jaloers :). Go voor de volgende etappes en hopelijk was het een leuke rustdag.
    Dag zus, k ben trots op je!
  6. Jacqueline Demaeght:
    Dag allemaal en dag zus,
    Dag zus, k ben trots op je!
  7. Dorothé:
    tof, tof, tof!
    Zeg Tom, ge geeft uw bollekes t-shirt toch niet af aan Hilde, hé?
    Vélo rijden is plezant, met ne pl.. b.., met ne pl.. b..!
    Veel zon en rijplezier toegewenst voor morgen,xxx
    ps Ik ga morgenavond bij de zusters langs.
  8. Josette Ceusters:
    7 augustus 2012
    Yonkel Tom is aan 't fietsen, zegt je neefje van Berchem, maar wanneer gaat hij weer sjotten?
    Je petekindje tovert een glimlachje op zijn snuit als hij je herkent op foto's.
    Blijven trappen yonkeltje...
  9. Rita:
    Greet en Maurice
    Bedankt voor jullie kaartje, ik zal het doorgeven aan de leden van de kerstboomclub.

De koningen, herders, engelen, Maria en Jozef wensen jullie nog mooie ritten!
  10. Stéphanie Malevez:
    8 augustus 2012
    Toch even een korte proficiat aan allen! Al zoveel kilometers in de benen en toch nog allemaal zo fit en gemotiveerd! Dat verdient een compliment ( of zelfs veel meer!). Geniet er nog allen van! en Lieve... geniet nog van de pintjes, ik kan aan de foto's zien dat ze je smaken ;-)!
    Veel succes en tot snel!!

Groetjes,

Stéphanie
  11. Myriam De Witte:
    8 augustus 2012
    Jullie zullen nu al wel aan rit 14 bezig zijn! Gelukkig hebben jullie rit 13 overgeslagen want dat had niet goedgekomen met omwegen maken! Daarom wens ik iedereen vandaag de kortste weg recht op het doel af! "Bonne chance dans la douce France aujourd'hui!" Ik leef met jullie mee! Groetjes!
  12. Denise Vandenhout:
    8 augustus 2012
    Zo begint de laatste week ! Ik zie op de kaart dat de afstand al flink kleiner wordt . En zo te zien zijn jullie zelf nog lang niet van de kaart .
    Voor iedereen nog een extra aanmoediging !!!

Denise Vandenhout
  13. 8 augustus 2012
    Schitterende prestatie. Ik kijk ernaar uit om jullie te begroeten in Tongerlo. Nog even doorbijten!
  14. Riet Vanloo:
    8 augustus 2012
    Dag, grave Graftrappers (oei, dat lijkt net iets te grafschenderig ;-)
    Net terug van mijn dagelijkse ochtendrit naar de kine in St-Jozef - kwestie van mijn kuiten vakkundig te laten masseren, hm - met jullie in gedachten! Gelukkig deze keer zonder regen de Col du Pont over met - aan twee kanten dan nog! - een helling van zowat 14%, én tegenwind! Boven beloond met het mooie zicht op de Vaart... Je ziet: jullie foto's van de Loire werken inspirerend! (En wat een prachtige foto van Jozef, trouwens!)
    Na de rit van vandaag kunnen jullie beginnen aftellen: laatste woensdagavond, laatste donderdagavond... stilaan maar zeker naar een voordeur (met sleutel) van een stenen huis, een warme douche, het eigen bed, het eigen vrouwke/ventje, de kinderen en kleinkinderen. Vanaf vandaag stuwt het verlangen jullie voort, dat is zeker. Geniet van wat je zomaar tegenkomt en vooral van elkaar, want jullie zullen elkaar nog missen, na het delen van zovele emoties tijdens deze zo unieke ervaring!
    Nog enkele luttele kilometertjes nu ;-). Ik houd jullie verder zwijgend in de gaten. Tot woensdag: k'goa der stoan!
    Lieve groet van Riet
  15. Ria Roels:
    8 augustus 2012
    Ik zie dat Toon er reeds ontspannen bijzit.Hopelijk morgen na de 100km ook zo. Jesse zie ik niet , toch niet vergeten in de trein?
    Aan allen succes voor de volgende dagen toegewenst.
  16. Dries horsten:
    8 augustus 2012
    Amai, gulle blijft dat knap doen en Tom, wat geniet ik van je verslagen. 't Zijn voorwaar pareltjes! Nog een prettig berichtje namens de zusters van Turnhout, waar ik gisteren even op bezoek was. Ik denk dat zij misschien wel jullie hevigste supporters zijn, ik was ontroerd door hun betrokkenheid. Zuster Els bid elke eerste Onze vader van haar "tientje" voor de moedige Zaragozafietsers. En op zondag bidden ze telkens met alle zusters een speciaal gebed voor jullie. Dit schreven ze ook in hun 'intentieboek', een spirituele aanvulling van de annalen zeg maar. Maar het prettigst was zuster Beda (al eventjes in de '90), die tegen Zuster Vera zei: "Vera, hebt gij den blog al gelezen, nee? Ga dan even met mij, ik ga dat juist doen ..." Toen zuster Klara mijn vragende blik zag, fluisterde ze me toe "'t Is ne print hoor, die we iedere dag maken, maar ook de ouderen zusters die deze op het prikbord gaan lezen, spreken dan van 'den blog'". Keep up the good job, ik vertrek dadelijk naar Ann Van der Flaas en Mia Lenaerts om af te spreken voor morgen. Groetjes, Dries Horsten
  17. Dries horsten:
    8 augustus 2012
    Die "turbodieselfout" (stam+t), die stak ik er natuurlijk bewust in, kwestie van te testen of jullie verstand nog niet helemaal vervangen werd door spieren. Smiley (kan je dat op deze blog typen?).
  18. Marjan Maeriën:
    8 augustus 2012
    Wat leuk om die reisverhalen elke keer te lezen. Zo te zien en te lezen is het een prachtig avontuur aan het worden.
    Go go go!
  19. May Dierckx:
    8 augustus 2012
    Elke dag geniet ik enorm van het reisverhaal. en de foto's!! Ik voel de sfeer rond de omgeving, het gezelschap, de grapjes, het tegen de wind opboksen,de steile hellingen, de eindeloze afdalingen, het afzien, het samen eten, tentje zetten, maar vooral... het genieten!!!
    Groetjes aan iedereen!!
  20. Pa en ma Smets (Kathleen):
    8 augustus 2012
    We wensen iedereen proficiat die deelneemt aan dit evenement.
    Werk het nog goed af! Kathleen, je zit precies gemakkelijk in de camionette een tent opstellen lukt ook goed volgens de foto's en nu nog de fietsers verwennen ... Wees voorzichtig en tot ziens of wederhoren.
  21. Wim Moris:
    8 augustus 2012
    Pffff. Mijn hartje bloedt, maar bloeit!. Enerzijds omdat ik er niet bij ben (Heb dat ook nooit overwogen: een 100-jarige moet zijn grenzen kennen :-)) Anderzijds al veel fietsplezier gehad in Belgenland. Op 15 augustus zitten Griet en ik in Bokrijk met onze fietsvijfdaagse. Véél succes, véél solidariteit, dikke knuffels en van harte proficiat!!
    Graf ze !!!!!!!!!!
  22. Fanny Blockx:
    Hey Martientje,
    De foto verraadt dat ge uwe 2-wieler aan't soigneren bent. Zie dat ge de zwarte kleur van uwe nieuwe ros er niet afveegt hè want ik wil u binnenkort van ver zien arriveren en herkennen.
    Groetjes !
  23. K@rien Caers:
    8 augustus 2012
    Dat hebben jullie weer fantastisch gedaan! Vrijdag ga ik met tante Magd, tante Maria en moemoe en vava den blog is bekijken. Ze zijn zeer benieuwd.
    Geniet van alles wat nog op je weg komt!
  24. Dorothé:
    dag allemaal,
    Ik ben vanavond bij de zusters op audiëntie geweest.
    Om half 8 zaten ze allemaal in een grote kring mij op te wachten. Ik heb geprobeerd om hen zo veel mogelijk " in geuren en kleuren" te vertellen. Zij zijn uw grootste fanclub; vergeet dat niet!
    Er worden vele "wees gegroetjes" gebeden en kaarsjes gebrand voor jullie.
    xxx
  25. Zr.Monique:
    8 augustus 2012
    We wachten telkens met veel ongeduld op jullie reisverhaal. We worden zelfs wat ongerust als het verhaal lang uitblijft... Maar geniet toch ook maar van jullie avonden samen. Naar wij dit van op afstand mogen lezen lijkt het wel dat het een erg leuke en gediferentieerde troep is. Houd elkaar maar op de fiets tot het einde van de trip! Dat is niet niks!
  26. Zr.Monique:
    8 augustus 2012
    Oef! Sorry, te laat gezien. Er is bij het intikken een 'f' zoek geraakt.