rit 15: Paris, ville de nos rêves

9 augustus 2012 - Jablines, Frankrijk

Ik beken. Ik ben gek op animatiefilms. Of dat bevestigt dat mannen eeuwig kinderen blijven, weet ik niet, maar ik kan met open mond kijken hoe animators met een computer of tekenaars met hun pen zoveel gevoel en emoties kunnen brengen op enkele witte bladen. Een van mijn lievelingsfilms is Ratatouille. De avonturen van Rémy geven me zo 'n mooi beeld van Parijs met een sfeervol Parijs aan de oevers van de Seine met typische Franse muziek op de achtergrond. Tijdens het ontbijt probeerde ik regelmatig die sfeerop te roepen want vandaag zouden onze pelgrimwegen dwars door Parijs gaan.

Een stevige afdaling bracht ons van het landelijke Saint-Chéron naar de voorbode van Parijs: Arpagnon. We hadden al snel door dat fietsen door de voorsteden niet hetzelfde is als de wegen die we tot hiertoe gewoon zijn. Rood licht hier, hindernis of grote weg daar en het was je steeds concentreren op de routebeschrijving van Zijne Wijsheid die ik vanmorgen met zijn 86 aanwijzingen al ronduit indrukwekkend vond. Uiteindelijk sukkelden we op een fietspad dat ons tussen alle wegen vlot naar hartje Parijs beloofde te brengen. Hoewel vlot? Het ging soms flink omhoog en het was altijd oppassen voor vertragingsbarricades. Maar na 10 km zagen we in de verte een schim van de Eiffeltoren en nog enkele kilometers verder stonden we ons te vergapen aan de Notre Dame.

Sommigen snoven even de sfeer op, anderen verkenden Parijs wat verder, er waren er zelfs die een koninklijke toursprint hielden op de Champs Elysées. Alvast een goede oefening voor de echte eindsprint op de Zijne Wijselijke Paterstraat die nu toch met rasse schreden op ons afkomt.

Daarna wurmden we ons uit Parijs. Nog even het kanaal via La Vilette en we belandden in de echte achterbuurten. We spotten zelfs enkele echte minikrottenwijken. Hollande heeft nog werk.

Hoe verder Parijs achter me lag, hoe dieper de teleurstelling zich manifesteerde in mijn hoofd. Ja, het was tof geweest. Maar een kaarsje branden in de Notre Dame zat er niet in. Tenzij we graag een uurtje willen aanschuiven. Ik moest denken aan dat lieflijke kerkje in Buglose dat ons uiterst gecharmeerd had. Een oprecht kaarsje branden was daar geen probleem. De piramide van het Louvre was toch ook de moeite, maar de grootsheid van heel het gebouw en het bijhorende park stak schril af met het dorpje Laas waar ik geen enkele keer mijn pedalen moest ronddraaien om er door te geraken. Laten we ook eerlijk zijn, de schoonheid van de Eiffeltoren ligt hem vooral dat de mensheid in staat is om zoiets te maken, niet in de hoop metaal waaruit het gemaakt is. En de Seine waar ik zo 'n romantisch beeld van heb, leek eerder een gracht voor plezierboten die in niets kan tippen aan een fietstochtje langs demachtige Loire. Misschien ben ik wel wat streng, bedacht ik me. Op zo 'n korte tijd kan je maar een zeer beperkte indruk van de stad krijgen. Ik was niet geweest in Montmartre, ik had het Quartier Latin niet bezocht en ongetwijfeld zijn er nog duizend andere plaatsje die mijn hartje wel zouden veroveren. Maar de gezelligheid van Parijs uit Ratatouille had ik alleszins nergens ervaren.

Een Pelgrim heeft geen boodschap aan zo 'n grote stad, die zoekt rust, lieflijkheid en eenvoud op. Misschien moeten onder een andere gedaante Parijs een nieuwe kans geven en op zoek gaan naar de Ratatouilegezelligheid.

De weg uit Parijs lag bezaaid met moeilijkheden. Een weg uit de routebeschrijving missen, is geen optie, want terug op de route geraken, is enkel een illusie. Zo zal de voorstad Meaux voor sommigen van ons een eeuwig trauma blijven.

Morgen duiken we terug het platteland in, we kijken er met z'n allen naar uit.

Salutations de Paris,

Tom

PS Momenteel drinken we hier een lekker glaasje bubbels. Het is de laatste verwennerij van de ploeg die in de vooravond naar huis vertrok. Afscheid nemen bestaat misschien niet, maar er vloeiden hier en daar toch een traantje. Stef, je jeugdig enthousiasme werkte aanstekelijk voor iedereen. Ilse, je genoot vaak in stilte en was altijd in voor een goede babbel. De aanstekelijke lacht van Leen en het 'weet je al dat ik een huis gekocht heb' gebrabbel van Kathleen zullen we hier meer dan missen. Julie waren een geweldig team en deden veel meer dan we ooit van jullie durfden verwachten. Een dikke knuffel en kus van ons allemaal. We missen jullie nu al. Maar wees gerust, de nieuwelingen maakten een goede start en we zijn er van overtuigd dat we nu ook in goede handen zijn.

1. Peter:
    9 augustus 2012
    Hans van Alphen knap 4de in de tienkamp en in Parijs is het de laatste afwisseling van de wacht... De eindmeet van jullie 21kamp komt ook steeds dichter bij en iedereen die de meet haalt verdient goud...veel dank aan de vorige ploeg begeleiders en veel succes aan de volgende en meteen ook laatste ploeg... Breng ze allemaal naar de meet...iedereen zit met spanning te wachten op jullie thuiskomst en de heroische verhalen.
  2. Annemie en Hilde:
    9 augustus 2012
    Ja, weeral 80, 90 of 100 km (?) bij op de teller en in de kuiten. Onze bewondering voor jullie fietsprestaties, optimisme en volharding groeit met de dag(elijkse blog); vooral nu we zelf gezien hebben hoe jullie dat iedere dag weer klaar spelen: vermoeid, verhit en enigszins geradbraakt opnieuw de moed en goesting vinden om terug op dat zadel te kruipen...
    Chapeau !!! (trouwens een Franse klak is een béret...)
    We blijven jullie volgen (nu via de blog) en tot binnenkort in Tongerlo.
  3. Annemie en Hilde:
    en zijn er foto's ???
  4. Tom:
    9 augustus 2012
    De foto 's zullen voor morgen zijn helaas ...
  5. Mieke van Loock:
    9 augustus 2012
    Zouden we ook 86 aanwijzingen krijgen als we van Tongerlo naar Turnhout fietsen?
    Ik denk dat jullie vandaag weer heel veel indrukken hebben opgedaan..
    Aan de verhalen te zien, lijkt het alsof jullie ook heel veel tijd hebben om te denken. Jullie komen steeds dichterbij . Bedankt voor het reisverhaal, Tom.
  6. Dave Wouters:
    9 augustus 2012
    't Is telkens fijn om die reisverhalen te lezen. De avonturen blijven zich maar opstapelen!
    Nog veel plezier en geniet!

Hup, hup, hup aan alle teams en een extraatje 'hup' voor team Caers.

Groetekes
  7. Chris Mertens:
    9 augustus 2012
    Wat een prestaties jullie toch leveren! Niet te geloven.
    Geniet van de 'laatste' kilometers en laat je vooral soigneren door de nieuwe ploeg. Ann, Luc, Dries en ? gaan jullie zeker en vast nog lekker verwennen, zodat jullie met z'n allen de eindmeet halen.
    Toi, toi en tot in de stille Kempen....
  8. Dries Horsten:
    10 augustus 2012
    Dit is zeker weer een hoogtepunt geweest in jullie ondernomen fietstocht. Maar toch liever wat minder drukte rond jullie heen?
    Ja, jullie zullen allemaal wel ontstrest zijn als jullie Belgenlandje binnen rijden denk ik.
    Ze voorspellen voor zondag zomerse temperaturen in België (en in de Kempen tropisch).
    Geniet nog van jullie laatste dagen in Frankrijk.
  9. Stéphanie Malevez:
    10 augustus 2012
    *We zijn er bijna...we zijn er bijna...maar nog niet helemaal....*
    Go go go iedereen, You are the best!

Nog een paar ( ;-)) kilometers en de lekkere luie zetel,een echt bed, een warm badje en de warmte van jullie gezin staan op jullie te wachten...

Veel succes vandaag!

Groetjes

Stéphanie
  10. Willems Herman:
    10 augustus 2012
    Awel, Tom, je hebt een schitterend, zelfs literair rijk, verslag geschreven. Proficiat, van harte. Ook fijn dat we iets bij naam mochten vernemen van, in dit geval, de 'afvalligen' of afscheid nemenden. We kijken uit en tellen stilaan met uren af naar de wellicht bruin gebakken pelgrims.
  11. Leen:
    10 augustus 2012
    Eerste job vandaag....Blog lezen!
    Daarna koffie zetten, alleen is het nu de senseo! OEF! ;-)

Lieve mensen allemaal, merci voor de leuke week. Zo'n sterke, geweldige, toffe, grappige, sfeervolle groep.
    Ik kan alleen maar vol bewondering terug denken aan jullie. Na zo'n zware fietsdagen toch altijd weer snel de tent opzetten en blijven lachen. GEWELDIG vind ik het!
    Doe dat nog goed die laatste week. (daar twijfel ik niet aan!)

See you in Tongerlo!
    Dikke knuffel
  12. Els Van Loock:
    10 augustus 2012
    Wat heerlijk om je prachtige verhalen steeds te kunnen lezen. Ik zou er haast bij willen zijn, maar besef maar al te goed dat ik DIT niooit zou kunnen. Daarom is mijn bewondering voor jullie des te groter. En volhouden allemaal. België verwacht jullie!
  13. Josette Ceusters:
    10 augustus 2012
    Inderdaad, jullie worden verwacht, met open armen en armpjes...
    En Tom, Parijs, awel ge moet er eens terug naartoe, zonder uw fietsbroek...
  14. Hélène Blot:
    10 augustus 2012
    Niet teveel treuren om het kaarsje dat daar niet kon aangestoken worden. wij hebben al enkele meters kaarsen laten branden voor jullie. En schietgebeden, voor wie die term kennen, zijn als vuurpijlen naar boven gezonden. Eieren naar de Clarissen dragen, dat gaat niet. Ze krijgen er veel te veel, gezien de zonnige dagen in België. Groen, liefelijkheid, rust en vrede wachten op jullie in Tongerlo. Wij kijken er naar uit. Wij zien jullie als een formidabele ploeg,hou vol. En tot binnenkort.
  15. K@rien Caers:
    Jan en Myriam,
    We zijn blij dat we de foto's hebben gezien van de reis.
    We wachten al een beetje tegen dat je terug aan komt.
    We missen jullie.
    ZIe dat je rap thuis komt en we zullen een kaarsje branden voor de goede aankomst.
    De groeten aan iedereen ! En tot donderdag?

moemoe en vava
  16. Myriam De Witte:
    10 augustus 2012
    Wat een super belevenis, fietsen over de Champs Elysées! Ik ga dat nooit meemaken denk, tenzij mijn fiets er met de auto naartoe gebracht wordt :-)) maar da's helemaal niet hetzelfde natuurlijk! Jullie zijn gewoon de Max! Nog veel plezier en weinig omwegen op weg naar huis, want jullie vinden het misschien te vroeg maar ik ben al aan 't aftellen!!! :-))) Groetjes!
  17. Stef en Ilse:
    10 augustus 2012
    Vin rouge, vin blanc, des tomates, des bananes, des carottes, du pain, une baguette, jus d'orange, des raisins, leffe, ..., un camping, le restaurant, la réception, une blague (of is het un?), un vélo, ... ken ik ondertussen nu meer frans dan 'de kolonel'?!? (dat is een prestatie hé Patricia?!).
    We trachten ons 'normaal' leventje weer op te nemen, maar onze gedachten dwalen steeds terug naar 'onze' fietsers. Zouden ze gisteren nu goed gegeten hebben? Was er nog wel genoeg kaas in de frigo? Zou het bier wel koud genoeg staan? ... Neen, we moeten maar 1 keer koffie zetten vandaag!
    Het was voor ons een GEWELDIGE ERVARING, zoveel plezier, ambiance, maar ook doorzettingsvermogen en verbondenheid in 1 groep in 1 week, dat kom je niet vaak tegen. Zoals Myriam het zo mooi verwoordde gisteren: hier ontstonden vriendschappen voor het leven!
    Ondertussen hebben we een dagje Hoogstraten achter de rug, met een goed terrasje (want dat woord kenden we nog steeds niet in't frans) en voor de Stef een 'koud Duveltje'. De auto van Dries is weer thuis en het remorkje heeft Stef snel even gerepareerd.
    We blijven jullie uiteraard volgen op de blog en proberen jullie ook vanuit onze luie stoel wat moed in te spreken.
    Volhouden, niet opgeven en blijven mekaar graag zien!
    Tot de volgende blog!

Vele knuffels xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De enthousiaste jongeling ;) en de stille genietster
  18. Lutgard Van den Broeck:
    10 augustus 2012
    Proficiat voor jullie geleverde prestaties!!!
    Met veel plezier blijf ik jullie belevenissen nog volgen op de blog.
    Martine je doet dat goed!!!!
    Hou nog vol.