rit 16: Parijs - Roubaix

10 augustus 2012 - Carlepont, Frankrijk

De wekker is nooit mijn vriend geweest. Ik heb al een tijdje geleerd om niet gewekt te worden door een liedje dat ik graag hoor. Ik bouw er immers steevast een haatrelatie mee op. Niet iedereen is een ochtendmens. Maar vanochtend draaide ik me vanochtend nog een keertje om, en nog een keertje, en nog een keertje,… Met een verwaaide kop kroop ik op den duur mijn tent toch maar uit. Vlot er uit springen, zit er niet echt meer in. De spiertjes beginnen toch stilaan een beetje te protesteren, al heeft het bij sommigen ook te maken met de grootheid van een tent. Je krijgt soms echt medelijden als enkelen zich uit hun dwergtent wurmen.

De rit door Parijs had zijn tol geëist, niet enkel fysiek, maar ook mentaal. Daar was iedereen het over eens tijdens het ontbijt. Iedereen had wat last van stramme spieren en de roep om massagespecialist Hilde klonk luid. Zelfs de mooiste kathedralen takelen wel eens af. Maar wees gerust, onze tempels van lichamen vertonen hier en daar misschien een klein mankementje, het gebouw staat nog stevig recht.

Even na half negen sprongen we de fiets op. 97 km scheidde ons van Carlepont. We reden recht Picardië binnen en maakten na een twintigtal kilometer kennis met een nieuw hindernis op onze tocht. Het begon met de slechts aangelegde weg ooit. Hier en daar merkte we een probeersel van oplapwerk, maar het maakte het fietsen alleen maar erger.  Net als de ellende voorbij leek te zijn, kregen we nog een fikse helling voorgeschoteld. De opwarming was nu wel definitief voorbij. Het serieuze werk was begonnen. In Plailly en Chaalis moesten we telkens een fikse kasseistrook verwerken waarbij we elke spiertje, elke vezel voelden denderen op deze oneffen kopjes. Sommigen vreesden dat hun fiets uit elkaar zou vallen, maar gelukkig kunnen die tegen enkele stootjes. Tussendoor werden we verwend met een wijds, glooiend landschap. Met de zon op je snoet was het intens genieten. We zagen ook in de verte Montepilloy liggen en de weg er naar toe. Ach, dat bergje zouden we ook wel even nemen. Met onze stramme spieren gingen we nog eens een keertje flink op de trappers staan. Een banaantje zou er nu wel in kunnen en als engelen uit de hemel stonden even later in Nery Mia en Dries te zwaaien. Boterhammen, druifjes en enkele mueslirepen zorgden voor nieuwe krachten. En die zouden we nog nodig hebben. We reden Compiègne binnen en werden verwelkomd door een monument ter herdenking van de wereldoorlogen. Hier werd immers het verdrag getekend dat het einde van de eerste wereldoorlog betekende. Om dat ons zeker niet te doen vergeten, mochten we door een fraaie stadspoort rijden die de slechtst mogelijke kasseistrook inluidde van de dag. We waanden ons even in het bos van Wallers. Carlepont was niet ver meer. We mochten nog een tiental kilometer proeven van de D130, weliswaar geen kasseien, maar wel een verschrikkelijk vervelend wegdek. Moegetergd denderden we de camping binnen. Maar hoe moe we waren, na de nodige cola, pintjes, witte wijnen, chipjes en kerstomaatjes kwamen de dagverhalen weer boven. De vermoeidheid eist stilaan zijn tol, maar dat kan je in de verste verte niet van de sfeer en gezelligheid zeggen.

Onze bewondering voor Tom Boonen en consoorten is vandaag alleen maar toegenomen …

Salutations,

Tom

PS De internetverbinding vandaag is een ramp. Het is dus even langer wachten op foto 's.

1. Dries Horsten:
    10 augustus 2012
    Komaan hé mannen en vrouwen, allemaal blijven volhouden, houd de moed erin en denk en zing het liedje van 14dagen terug hé: allé allé Maurice............of we zijn er bijna, we zijn er bijna maar nog niet helemaal!
    Ik zing mee op mijne traveau;
  2. Annemie en Hilde:
    10 augustus 2012
    Amaaaaaiiiiiii ! Dat is echt weer een spierfreter geweest vandaag. Wij hebben heel de dag al aan jullie gedacht: om hoeveel uur zouden ze vertrokken zijn ? Waar zouden ze nu zijn ? En zou het gelukt zijn met de nieuwe voorvork van de fiets van Jesse ? Hoe zit het met de nieuwste fietser in het peleton, Wim ? Hoe stellen de nieuwe begeleiders, An, Luc, Dries en Mia het ? Allemaal vragen en die vandaag door ons hoofd gingen. Ja, ja, fysiek zijn we in Vosselaar, maar onze gedachten zitten nog geregeld bij de Graffers in Frankrijk...
    En wat die massage betreft, in Tongerlo zal ik jullie met open armen opwachten en voor zij die het willen...
    Volhouden nu, het kort nu echt op !
    Tot morgen op de blog.
  3. Hilde Robrechts:
    10 augustus 2012
    Net met handgeklap jouw voorstel aangenomen hier op het terras. Geweldig!
  4. Kathleen Smets:
    Lieve mensen allemaal,
    Vandaag eerste werk: mijn 2 kapoentjes oppikken bij mijn boer. En niet de tent afbreken. Toch wel beetje gek. Wat had ik die rakkertjes gemist! Het weerzien was dan ook heel warm! Het probleem is nu wel dat ik ook jullie een beetje mis... Het is ook nooit goed hé!
    Ik heb enorm genoten van de afgelopen week, van jullie, van onze VAG taak, van Frankrijk. En ben dan ook heel trots om van het Zaragoza avontuur te hebben mogen proeven, al was het maar een beetje vanop de zetel van een camionette.
    Mijn respect en bewondering voor jullie allen!!!! Hou vol, ondanks de stramme spieren en de vermoeidheid die toeslaat. Hou de moed erin! Ik ben ervan overtuigd dat jullie allemaal heel trots en met opgeheven hoofd de eindmeet zullen halen. GO GO GO!
    Dikke knuffel
    Kathleen
    P.S. Heb ik al gezegd dat ik een huis gekocht heb?
  5. Kathleen Smets:
    10 augustus 2012
    Deze namiddag bij mijn ouders langs geweest en onze papa de foto's op mijn kodakske al eens laten zien. Zijn reactie bij een foto van Tom: "Wie is dië Viking?" In eerste instantie moest ik even lachen, maar eigenlijk vind ik het toch ook wel wat passen... Nietwaar fietsers?
    Voor de rest was hij heel jaloers op jullie avontuur, hij als fietser in hart en nieren!! En de plannen voor een soortgelijke trip worden al gesmeed!!
  6. Stef en Ilse:
    10 augustus 2012
    Wat vond ik zonet op't internet?:
  7. Rita Marynissen:
    10 augustus 2012
    Het lezen van jullie verhalen doet bij mij al pijn in de spieren. Wat moet dat bij jullie zijn na zoveel kilometers op die fiets.
    Toch volhouden hoor en genieten van de sfeer. Het is nog maar 5 keer slapen en dan zijn jullie er. GEWELDIG!
    Nu al dikke proficiat voor al jullie inspanningen. We blijven het op de voet volgen.
    Groeten aan iedereen
  8. Els Van Loock:
    10 augustus 2012
    De vermoeidheid begint toe te slaan, maar nu niet opgeven hé. Als de sfeer erin blijft, halen jullie het wel. Volhouden allemaal!
  9. Josette Ceusters:
    10 augustus 2012
    De laatste loodjes wegen het zwaarst ...
    Trappen, graffers, trappen, wij zullen hier eens een kaarsje branden ...
    Supporteren dat wij doen! Horen jullie het? Voelen jullie het? Helpt het?
  10. Karolien van Mierlo:
    10 augustus 2012
    Eerst en vooral een allerdikste proficiat voor al die trappende beentjes en de kilometers die ze al aflegden ! Het is fijn te lezen dat jullie dat samen met de VAG-bende zo goed doen. Het Parijsverhaal heb ik met extra grote belangstelling gelezen en ik kreeg direct goesting om de Ratatouille en andere plekjes te showen. Dat houden we wel voor n andere keer!
    Hou jullie haaks!
    Karolien Van Mierlo
  11. Liesbeth Caers:
    10 augustus 2012
    komaan he, dat laatste stuk lukt jullie zeker ook wel. Petje af voor wat jullie al gedaan hebben en nog zullen doen. Mama en papa, om ervoor te zorgen dat jullie niet in een 'gat' valen, hebben we al wat in petto: moeder(dag) vieren, kacheltje inwijden, een dag naar t zeetje en een vaste waarde: die zalige zondag altijd.
    Onze Tibo vroeg net nog:' Wanneer mocht ik alweer bij oma en opa in de tent slapen?'
    tot in Tongerlo
  12. Mieke van Loock:
    10 augustus 2012
    Proficiat voor de prestatie van vandaag ! Jullie kunnen het en jullie zullen met z'n allen de eindmeet halen. We blijven supporteren. De goede sfeer in de groep blijft jullie optillen. Volhouden!
  13. Elly:
    10 augustus 2012
    'De laatste loodjes wegen het zwaarst.' Maar jullie kunnen het! Tel de nachtjes slapen maar af, voor je het weet is het avontuur voorbij. En dan zijn er de verhalen en anekdotes die we ons zullen herinneren.....................
    'k Zal wat harder duwen, dan gaat het trappen gemakkelijker.
    Tot dinsdag.
  14. Rachel:
    10 augustus 2012
    Geniet er nog een paar dagen van. Nadien verwachten we je terug op de werf papa... David begint zich eenzaam te voelen. Ik zal de koffie klaar zetten.
  15. Vera Van Loock:
    10 augustus 2012
    Hou de moed erin, alles komt goed. Allemaal nog veel succes gewenst.
  16. Dorothé:
    hoi,
    Ik denk dat Jan eens wat van zijn "paardenzalf" moet uitlenen aan de groep. Anders kom ik wel eens af om een spelletje te spelen. Maar dan moet ik die villa weer opzetten en dat zie ik niet zitten. Ik zou niet willen dat er "iemand" zich weer als kaboutertje zou voelen.
    En hoe zit het met de "relaties"??? Misschien moet Tom zelf eens beginnen zingen? Gegarandeerd dat iedereen dan sneller gaat fietsen.
    Ook ik tel af naar de 14de. Moeten we smoutebollen meebrengen, want het is al kermis hier.
    xxx
  17. Willems Herman:
    11 augustus 2012
    Zeggen dat ik me kan inbeelden wat jullie in deze Tour de France afzien, is onwaarheid zeggen. Maar met bewondering zullen we jullie dinsdag/woensdag 'aanstaren' in Tongerlo. Volhouden, mannen! Bewondering voor Tom Boonen goed, en voor Jurgen VDBr (Voortkapel/Morkhoven) dan! De 'buurman' van Maurice (Voortkapel/Morkhoven) !!! Je komt stilaan in de Lage Landen, dus vanaf nu bergaf af of vlak. Fijne tocht vandaag, pelgrims.
  18. BOECKX LUDWINA:
    11 augustus 2012
    Wat een verhalen!!! Al wegen de laatste loodjes het zwaarst, ik weet zeker dat jullie het er als hechte (familie)groep goed vanaf zullen brengen en dat jullie fier mogen zijn op jullie prestaties!!!
    en denk woensdag : We hebben het toch maar gedaan!!!!! Niemand pakt ons dit nog af!!! Het is ons gelukt!!!!
    Nog even geduld en doorzettingsvermogen en jullie kunnen terug genieten van jullie eigen stekje en gezinnetje in de kempen en een wel verdiende rust.
    Hou er nog effen de moed in en voor iedereen nog eens een dikke proficiat voor zo'n knappe prestatie!!!!!
  19. Mieke van Loock:
    11 augustus 2012
    Jullie hebben nog heel veel meer supporters dan degenen die een reactie schrijven. Vandaag werd ik door een collega in de winkel aangesproken... jawel, over de Zaragozafietsers !
  20. Hilde Lavrysen:
    11 augustus 2012
    Wat een reis die jullie al hebben afgelegd. De laatste dagen komen er aan dus geniet nog van deze momenten!
    Hou er de moed nog even in en tot over een paar dagen!

De verhalen en foto's blijven altijd even geweldig!
  21. Annemie en Hilde:
    11 augustus 2012
    Patricia, geniet van je laatste nacht op Franse bodem... als het een troost kan zijn: morgen mag je ook nog Frans praten.
    Tof dat de foto's gearriveerd zijn: ze spreken weer boekdelen. De kolonel heeft dan eindelijk zijn Magnum te pakken gekregen.
    Groeten en tot binnenkort.
  22. Mercedes Arias:
    15 augustus 2012
    Hola !!!
    ¿Ya habéis llegado?
    Felicidades a todos y ENHORABUENA!!!
    Mercedes- Zaragoza
    Comunidad de canonesas (Zaragoza)