rit 9: het land van nooit

3 augustus 2012 - Vivonne, Frankrijk

Na de zware tocht van gisteren, zag het er vandaag 'een pak beter' uit. Slechts 101 km scheidde ons van Vivonne, waar de volgende Zaragozaparty zou plaats vinden.

'Rij terug naar Brug 1'. De routebeschrijving was duidelijk. Nog wat links en rechts draaien en we zouden op weg naar het liefelijke Orioux zijn. We draaiden naar links, naar rechts, naar boven, naar onder, nog een keer naar rechts, dan weer naar links. Elk rond punt, elke uitweg kwam aan bod. We dachten dat alle wegen naar Rome leidden, maar hier liepen ze allemaal naar de A10. Enfin, 20km stond er op mijn kilometerteller en ik stond nog steeds in het centrum van St.Jean d'Argely.

Dan maar de gevoelsgps weer aan en na een goede 40km stonden we in het liefelijke Antezan. Orioux zou voor eeuwig onze Atlantis blijven. Wat heuvelruggen over, beetje links, dan weer rechts en we reden Aulnay binnen. In het centrum waren we even de weg weer kwijt. 4 straten, met geen enkele pijl. Het was een voorteken van wat zou volgen. Gelukkig bood een brave jongen spontaan zijn hulp aan. Het bos van Aulnay bracht ons verpozing met zijn prachtige natuur, maar toen we een grindweg tegen kwamen, geraakten we opnieuw in de war. Links of rechts? Toch maar links. Wat toen volgde was een labyrint aan dorpjes en wegen. 3x kwamen we op de hoofdweg uit die de ene keer naar Melle leidde, de andere keer ook weer niet. Plots zaten we in een dorpje dat de weg terug bleek te zijn. Nog erger werd het toen sommige dorpjes niet eens op de kaart bleken te staan. Toppunt was een kruispunt met 4 pijlen die in totaal 9 dorpjes aanwezen, maar geen enkel dat we nodig hadden. De hopeloosheid kon je stilaan van ons gezicht aflezen.

Tranen schoten net niet in onze ogen, toen we Cherigne bespeurden op een van de borden. Toen we in rustplaats Melle aankwamen, hadden we al 96 km achter de kiezen, terwijl mijn bladje zei dat 56 genoeg zou zijn. Het mes werd nog even wat dieper gestoken toen bleek dat St.Jean d'Argely maar feitelijk 44km van ons verwijderd zou zijn.

We zwoegden ons uit Melle. Nog even snel wat druifjes en een suikerwafel naar binnen werken. We waren net te laat voor het naar verluid uitgebreide buffet. Dan maar op zoek naar de weg naar Lezay. Toen we het houten bushokje vonden, dat al ons bij aanvang intrigeerde in de routebeschrijving, daagde een eerste vorm van hoop op. Courge, St.Sauvant en Comble waren dorpjes naar ons hart. Goed aangegeven met tal van pijlen. Na 145 km stoomden we eindelijk Vivonne binnen. Zijne Wijsheid was daar al een tijdje en haalde weer even zijn glimlachje boven. In 107 km ging het blijkbaar ook.

Even nog nagenieten bij een pizzatje, waar de 'Cycling High' hoogtij vierde en boompjes werden opgezet over flochkes en rode vruchten.

Morgen maar 69 km. De eerste gokjes werden al gewaagd over de werkelijke afstand die sommigen zullen afleggen.

69 lijkt ons eigenlijk genoeg...

Salutations,

Tom

1. Rachel:
    3 augustus 2012
    Geniet van jullie wel verdiende rustdag morgen.. Voor sommige op het thuisfront is 69 km al een hele opdracht... Groetjes
  2. Els Van Loock:
    4 augustus 2012
    Wat moet ik jullie toch bewonderen!. Hopelijk vinden jullie morgen meteen de juiste weg. Blijven volhouden hé!
  3. Nathalie VC:
    Geweldig verslag :-)!!
  4. Ilse Cornelis:
    Ik duim mee voor de 69!

Groetjes!
  5. Josette Ceusters:
    4 augustus 2012
    We dachten al, hij is zo laat met zijn verslag, waar zou hij nu weer beland zijn...
    Morgen op het rechte pad blijven, Tom, of moet ons ma toch eens de weg komen wijzen...
    Lieve groetjes van iedereen die hier logeert en van wie hier 'nu' niet logeert...
  6. Kristel Jansen:
    4 augustus 2012
    Toen ik een tijdje geleden ook deel mocht zijn van het feestjaar (omnooittevergeten), besefte ik dat je vleugels krijgt als je omringd wordt door toffe, warme, enthousiaste en gemotiveerde collega's! Ik hoop van harte dat jullie dat ook mogen ervaren; ergens tussen Zaragoza en Turnhout...
  7. Griet Willems:
    4 augustus 2012
    Oei, oei, oei, dat doet zeer zoveel kilometers extra. Nu heb ik toch wel echt met jullie te doen! Op naar 69 km en misschien Zijne Wijsheid even volgen... Volhouden!
    Griet Willems
  8. Mieke van Loock:
    4 augustus 2012
    Wat spannend allemaal! Jullie zullen wel moe geweest zijn.
    Hou maar goed vol. De hele familie volgt jullie op de voet.
    Hopelijk blijft het bij 69 km vandaag.
  9. Koen Denaux en Trui Boey:
    4 augustus 2012
    Het leven staat in België ook niet stil. Een heuglijk emailtje gekregen deze morgen:

Beste familie,

We zijn heel blij om te melden dat op dinsdag 31 Juli, om 01.34 in de vroege ochtend, is Alexander Huu Long Denaux geboren. Hij was 48 cm lang en 2.69 kg op dat moment. Hij is geboren in het Heilig Hart ziekenhuis te Leuven.

Hà en Alexander maken het goed. Ze moeten tot morgen hopelijk) nog in het ziekenhuis blijven (of ten laatste tot zondag).

Opa Willibrord en oma Guadalupe hebben al een bezoekje gedaan... hierbij de foto van het heuglijke moment.
    Veel groetjes vanuit Zaventem.
    Guillermo (en Hà vanuit het ziekenhuis in Leuven).
  10. Koen Denaux en Trui Boey:
    hey,

hierbij een teken van leven voor vake en moeke.

We zijn gisteren gaan zeilen met kris en Bas, op een laser. Daarna zijn we gaan zwemmen in een zwemvijver van vrienden van Els en Kris.
    Hierna zijn we naar de film gegaan en hebben we intouchable gezien, een echte aanrader!

groetjes
  11. Riet Vanloo:
    4 augustus 2012
    En indien Zijne Wijsheid nu eens gewoon met jullie samen zou rijden??? Hou vol. De rechte weg komt nog!
    Liefs van Riet
  12. Katrien:
    4 augustus 2012
    Wat doen jullie dat fantastisch! Blijkbaar hebben jullie ook allemaal getrainde fietsbenen om deze trip tot nu toe al schijnbaar moeiteloos te volbrengen... Kan me voorstellen dat dit een onvergetelijke reis is. Nog veel goeie moed en zeker nog heel veel plezier samen!
  13. Myriam De Witte:
    4 augustus 2012
    Haha Martine, gij zult er weer wel bij geweest zijn bij die uitverkorenen die extra km hebben mogen afleggen! Ik zeg het je nogmaals: "Ik zou Zijne Wijsheid volgen", maar ik ben dan ook al 5 jaar ouder dan jij en dus ook wijzer hee :-))) Dus nu je al bij enkele ritten gejost zijt, komen de ritten dat je gesjareld gaat worden - en je weet dat da véééél beter is dan gejost hé ;-) Groetjes aan iedereen en vooral aan Zijne Wijsheid want dat is een man naar mijn hart! :-)))
  14. Mimi Lenaerts:
    4 augustus 2012
    Proficiat aan de noeste fietsers.
    Ik volg jullie via mail.

Mimi
  15. Hilde Remijsen:
    4 augustus 2012
    Hoe meer km hoe beter, lijkt het wel. Fiets ze nog!
  16. Kim Van der Veken:
    Hoi Hoi,
    Wat leuk om al die verhalen te volgen, en zelfs tante Diane volgt den blog:-) zalig...
    Goed bezig daar en wat een afstanden leggen jullie daar allemaal af. Ik ben SUPERTROTS, Martine!!!!!!!! en ook op de anderen natuurlijk. Worden jullie een beetje gesoigneerd door de dames van de camion? Eigenlijk twijfel ik daar geen seconde aan, ik ken ze en het zijn echt goeikes:-) Volhouden en hou ons maar op de hoogte met jullie spannende verhalen. Vergeet jullie tussen de zware inspanningen ook niet te ontspannen en te amuseren, hé.
  17. Willems Herman:
    4 augustus 2012
    Ik vreesde het ergste gisteren toen bij het slapen gaan geen verslag was toegekomen! Weeral afgezien. Als je Erik niet volgt ...
    In jullie ogen belachelijk, maar ik was gisteren avond kapot van de training voor de rit Turnhout-Tongerlo, en terug. Alles deed pijn, en moe. Ik dacht continu aan jullie de dapperste aller Galliërs! Maar we zullen er zijn! Hopelijk heb je vandaag een rustige dag, om Jos en Hilde te ontvangen en te laten aansluiten. Heb wat compassie met hen aub!
  18. Tien Vanlommel:
    4 augustus 2012
    Kei goed bezig, lees ik. En precies is elke dag ook weer spannend. Veel succes nog.
    Tien
  19. Van Doninck Michelle:
    4 augustus 2012
    't Is echt ferm dat jullie al zo'n grote afstand hebben afgelegd. Geniet er nog van en veel succes !!!
    Grtjs aan Martine en aan iedereen.
  20. Krijnen Brigitte:
    4 augustus 2012
    Trek het jullie niet aan : ik ben met de fiets van Veurne naar Oostduinkerke zelfs hopeloos verloren gereden ( afstand normaal 6 km ; mijn oriëntatiegevoel gevolgd : 25 km) . Ter info : mijn fiets heeft een batterij. Mijn bewondering voor jullie is dus heel erg groot ! Volhouden en niet vergeten te genieten !
  21. Vanhecke Martina:
    4 augustus 2012
    Tom, Wat ben je een leuke en aangename verslaggever! Ik lees graag je dagelijks verslag en geniet er van! Is sportverslaggever niet iets voor jou? Je doet het goed!!!!!!!!!!
    Veel succes voor iedereen en een speciale proficiat voor de verslaggever!
    Groetjes en doei
    Ikke
  22. Chris Mertens:
    4 augustus 2012
    Wat jullie presteren overtreft zelfs de Olympische spelen. 't Is allemaal nog spannender en jullie hebben alvast met z'n allen een gouden medaille behaald.
    Volhouden, genieten en samen de eindmeet halen is nu het motto.
    Succes ermee we duimen ervoor!

Chris
  23. Inge Van Gils:
    Leuk verslag!
    Veel succes en hopelijk komt er een dag waarop jullie minder kilometers moeten afleggen dan voorzien.
    Ik wens jullie nog veel energie en plezier!