rit 6: wieltje zuigen in de Landes

31 juli 2012 - Mios, Frankrijk

De rit van vandaag begon onrustig. Moors en Van Loock kozen onmiddellijk het hazenpad. Het peloton liet begaan. Een rit in de Landes betekende immers dat de spurtersploegen op het einde toch alles weer zouden samenbrengen. En zo geschiedde. Team Denaux en team Vaes nam het heft in handen en 5 km voor de streep waren de vluchters er aan voor de moeite. 2 km voor het einde probeerde Luyten nog met een ultieme poging een sprint te vermijden, maar het was Dries en Lyncee die het gat dichtreden. Het werd een gewring om de kop en Fieuws en Demaeght konden een valpartij maar net vermijden. Bruers zorgde voor een verschroeiend tempo en 200m voor de streep kwam haar kopman Vaes uit het wiel. Caers en Denaux probeerden nog met een ultieme jump, maar ze stonden zelfs amper op de finishfoto. DJ Peter liet onmiddellijk 'Allez Maurice' door de boxen schallen. Op het podium werd hij luid toegejuichd en bloemenmeisjes Elly en Dorothee trakteerden hem op 3 dikke kussen.

Was ik zelf aan het dagdromen of was het Maurice zelf die een droom aan het vertellen was, feit was dat ik een geplette banaan tussen mijn boterham aan het verorberen was en me mentaal voorbereidde op de rit naar Mios. Nee, geen Grieks eiland, wel een dorpje op weg naar Bordeaux. Toch een lichte teleurstelling bij het vertrek. We zouden de zee niet zien vandaag. En we begonnen waar we gisteren mee eindigden. Een ellenlange weg rechtdoor naar Escource. Ik moest denken aan de film Fargo, waarin een beeld met een oneindig lange baan rechtdoor, geflankeerd door elektriciteitskabels de film typeerden. Je moest gewoon even de sneeuw er bij wegdenken. Maar gelukkig eindigde de baan na 10 (!) km toch. Veel hielp het niet. We werden getrakteerd op alweer een rechte baan met de wind op kop en eigenlijk zouden we de hele dag niets anders meer tegenkomen. Na Labourheye liep het wat mis. De baan bleef hetzelfde, maar de richting waren we wat kwijt. Maar voor een kilometertje of 5 meer draaien we ondertussen onze hand al lang niet meer om. In Pissos leken we weer op het juiste pad. Even snel een suikerwafel onder de niet scheve toren van Pissos naar binnen spelen. Via jawel wat rechte banen met hier en daar een afdaling en lichte beklimming over een beekje passeerden we dorpjes als Vieux-Richet, Biganon en Bellin-Belliet. Bij het binnenkomen van het laatste dorp wapperder zowaar grafvlaggetjes en -balonnen. De familie Ennekens kondigde zo aan dat het tijd was om te eten. En eten hadden we nodig, want daarna verdwaalden we weer op de weg naar Salles, maar toen we een bordje met opschrift Mios 7 zagen wisten we dat alles goed kwam. Nog even mochten we alles geven op een prachtig fietspad door de bossen om uiteindelijk aan te komen op de camping. Even nog een frisse duik in de aanpalende rivier en we zijn weer helemaal klaar voor de volgende rit!

Salutations de Mios,

Tom

1. Hilde Robrechts:
    31 juli 2012
    Jullie doen dat onwaarschijnlijk goed, dames en heren! Dikke proficiat ook aan de verslaggever van dienst, het blijft heerlijk om het te volgen. Geniet weer van de overwinning vanavond. We kijken al uit naar zaterdag, als we bij jullie mogen aansluiten.
  2. Hanne Broeckx:
    Dag Allemaal,

Eindelijk vind ik even tijd om te reageren op jullie reisverhalen. Ik heb ze steeds gelezen maar reacties zijn er dus nog niet van gekomen. Ik bewonder jullie echt! Knappe prestaties die jullie al hebben neergezet! Doe zo verder!
    Mama, Martine, hier thuis verloop alles ook prima. En moet je weten de familie is uitgebreid.. :D Vlekje of Nadine maar wij noemen ze MARGRIETJE is aangekomen. De naamkeuze had ook wat in. Niels met al zijn rare associaties. Hij moest aan Margriet Hermans denken omdat ze een beetje te dik is, dus vandaar de naam. Maar een margriet is ook een moei bloem e, dus laten we daar aan denken bij haar naam. ;) Ze staat sinds zondagavond hier in de wei en heeft het reuze naar haar zin. Binnen een uurtje is Emigrant ook thuis en dan kan het echte werk beginnen. Hopelijk heeft hij het hier ook wat naar zijn zin, maar denk dat moeilijk anders kan zijn want de wei is goed voorzien van gras.
    Onze Wim en Elke zijn hier daarstraks geweest met Julie en die heeft al een keertje op Margrietje gereden. Ze hebben hun eerste rit allebei met glans doorstaan.

Allé, ik ben weer verder. Ga de wei nog wat in orde maken zodat Emigrant kan komen. Ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal. Veel succes nog en wij denken hier thuis aan jullie!

Lief,
    Hanne! x
  3. Emmy Daems:
    31 juli 2012
    Al 20 keer heb ik hier een reactie proberen te schrijven. Het lukt me nooit om met woorden te zeggen wat ik van jullie prestatie vind. Misschien 1 woord: GEWELDIG.
    En zoveel spijt dat ik niet mee kon...
    Toch heb ik het gevoel een beetje mee te zijn, dankzij deze blog en het kaartje kunnen we vanop het thuisfront ook mee volgen!
  4. Lenaerts paul:
    31 juli 2012
    Doen jullie ook PMU tussenspurtjes?
  5. Rita Marynissen:
    31 juli 2012
    Weer heel spannend en gezellig om jullie ervaringen te volgen. Tom, je bent een kei knappe verslaggever. Beroep gemist? Niet veranderen van job hoor want we kunnen je bij de wetenschappers niet missen.

Succes morgen met de volgende trip.
    Groetjes aan iedereen,
  6. Josette corstjens:
    31 juli 2012
    Wat doen jullie dat goed , net echte tour-de-france-ers ! Ik wil jullie dan ook dat (symbolische) extra duwtje in de rug geven als de wind van de verkeerde kant komt. Het is echt plezant om zo goed te kunnen meevolgen :verslaggeving, foto's, weetjes,....
    Veel moed en blijven volhouden.
  7. Magd en Eric:
    31 juli 2012
    Jullie hebben al een aardig stukje afgefietst. Proficiat !!!
    Morgen is het een heel mooi ritje. Wij hebben hier ook al veel gefietst, en hebben dikwijls op een camping in Arès geweest.
    Ge moet eens tegen onze Jan zeggen dat hij zeker zijn bril niet vergeet. Als je het fietspad door de duinen neemt tussen Le Grand Crohot en Lacanau fiets je door de 'naturisten'. Dus uitkijken, Jan, doe geen accidenten!!!!!
    Groeten, Magd en Eric
  8. Liesbeth Caers:
    31 juli 2012
    Amai, tante Magd en nonkel Eric zijn kenners ;-)
    Goed gedaan alweer en succes voor morgen!
    Ons moemoe wil morgen met ons Katrien absoluut deze blog bekijken! Eens benieuwd of dat gaat 'in de flatjes'.
    En vergeet niet naar jullie mooie trouwfoto's te kijken.
    (Sorry voor de vertraging.)
    groetjes aan iedereen
  9. Mia Lenaerts:
    31 juli 2012
    Jullie knappe prestaties leveren prachtige verhalen op en al de olympische medailles die dezer dagen worden uitgereikt, verdwijnen in het niets met wat jullie presteren. Iedere dag volg ik op de voet jullie avonturen met pijn in het hart. Ik had er graag bij geweest. Of ik het ook gekund had, dat is weer wat anders.... Geniet nog van jullie avontuur en tot de volgende!
  10. K@rien Caers:
    Hallo,

Morgen op verkenning in flatjes of er internet is. En jaja...frietjes eten bij moemoe en vava. Daar hadden ze nog wel eens zin in! :) Geniet van al het moois , want blijkbaar staat jullie morgen heel wat moois te wachten. Groetjes!
  11. Wim Roelants:
    31 juli 2012
    Veel succes met de tocht !!
  12. Josette Ceusters:
    31 juli 2012
    Die wind toch, ooit zal die draaien...
    Zo plezant om jullie te volgen!
  13. Clinckspoor:
    1 augustus 2012
    Ha dat verslagje ovetuigt me dat jullie mooie en onvergetelijke tijden beleven! Ook hier wordt geschiedenis geschreven : Ward 58 jaar en verrast met een feestje met 20 vrienden en familieleden : echt-genoten!
    speciale groeten aan Greet en Maurice! van Ward en Kris
  14. Kevin Cox:
    1 augustus 2012
    Step aside, Michel Wuyts! Tom Van Loock is here!

Veel succes nog!
  15. Anne-Mie Boden:
    1 augustus 2012
    Wat een fijne fietstocht, leuk om van op afstand te volgen. Nog veel fietsplezier!
  16. Steffen Fieuws:
    1 augustus 2012
    allemaal gerommel in de marge... op het eind wint Vino toch!
  17. Willy Brion:
    1 augustus 2012
    Toevallig op deze blog geraakt ! Als 'ex-graffer' volg ik met bewondering het reisverslag. Proficiat. Succes aan allen toegewenst.
  18. Katleen Swaans:
    1 augustus 2012
    Fantastisch verslag over een ongelooflijk fantastische tocht! Doe zo verder en vooral: geniet ervan!
  19. Eliane Van Impe:
    1 augustus 2012
    Dag Graffers allemaal: wat een prestatie en wat een tof verslag Tom!Vanuit de 'hete' Kempen vandaag( 27 graden) sturen Jos en ik jullie heel veel sympathie en sterkte voor de komende dagen.Altijd al een boon gehad voor 'historische feiten'...Eliane Van Impe en Jos Grommen
  20. Inge Mertens':
    1 augustus 2012
    Hemeltje, wat een knappe tocht. Misschien kunnen we het ooit eens proberen te evenaren met al diegenen die nu niet konden. Wauw! Wel heel erg jaloers ben ik. Geniet in mijn plaats mee. Mijn spreuk voor de resterende dagen: Vertrouw op de kracht die in je steekt!
    Ik kijk uit naar nieuwe verslagen en foto's. Toi toi.
  21. Monique Anthonissen:
    1 augustus 2012
    Ben zelf nog maar net terug van vakantie. Dus begin nu pas de reisverhalen te volgen. Ongeloofelijk knap wat jullie presteren. Ik ben trots op mijn collega's die zo iets aandurven en kunnen. Dikke proficiat. Ondrtussen kijk ik uit naar 15 augustus om jullie het laatste stukje fysiek te volgen. Veel moed. Toi ,toi.
  22. Gilles:
    Op vraag van de groep:

En hier dan de spurt voor de negende plaats, dames en heren
    Met Eddy Planckaert die het haalt voor Mathieu Hermans
    Vanderaerden, Vanderpoel en Jef Lieckens
    Pas op jongens, pas op, pas op, laat me even door alsjeblief
    Bij ons inmiddels, dames en heren, de Belgische poupou
    Nog maar eens tweede vandaag, euh ontgoocheld Maurice

Dedju nondedju, tegenslag
    'k Weet ni gewoon, ne slechten dag
    Ik zeg het Mark
    'k Zeg het nog, wreed afgezien

Allez allez Maurice
    Hij plakt in me wiel, den imbeciel
    Allez allez Maurice
    Da's gene coureur, da's ne profiteur
    Allez allez Maurice
    Quelles jolies jambes, quelles jolies cuises
    Maar ik ben toch in beeld geweest, èh ja

Nu, die fameuze sprint, Maurice, hoe is die eigenlijk verlopen
    Vertel is

Awel, ik pak mijne bocht reglementair
    In het wiel van de moto van ne koerscomissair
    Ik gaan naar de kop, kijk opzij
    Komt daar ne Fransman mij voorbij
    Ik roep: Ca va toi, petit mec
    Voila ce qu'on appele le truikentrek
    Duwt hij me daar recht in den hoek
    Geeft me ne kwak en trekt aan m'n broek
    Chance da wij nog bretellen dragen
    Of 'k had met mijn smoel op de grond geslagen
    Pak mijn fietspomp en patat
    't Is te laat, er valt een gat
    Geflikt wordt aan ne franskiljon
    Ge gaat da zien in slow-motion

Allez allez Maurice
    Tedekke toch, en ik won zo graag
    Allez allez Maurice
    Want mijn Mariette, ze verjaart vandaag
    Allez allez Maurice
    Il est mignon, mon champignon
    Maar ik ben toch in beeld geweest, èh ja

volledig lied te vinden op: http://www.youtube.com/watch?v=zo54AUkOkjQ
  23. Riet Vanloo:
    1 augustus 2012
    Dag, peddelaars! Ik vind dat jullie er na een 5-tal dagen nog altijd behoorlijk uit zien... heb dus de grootste bewondering. Of is er gefotoshopt??? Zet door op vlakkere wegen! Nu komt de verleidelijke wijnstreek van Bordeaux. Hopelijk kunnen jullie eraan weerstaan, want wijntjes werken "omgekeerd evenredig" op de kuitspieren. En de madammen van de camion maar masseren! Hou juliie taai!
    Tot volgende! - Riet