Blog met zicht op de Col du Somport

27 juli 2012 - Jaca, Spanje

Vandaag de eerste bergit, de echte bergeiten maakten er een snelle koers van, de bergkoning heeft zelfs 2 keer de laatste steile helling naar de camping beklommen, maar tegen 17.30u haalde ook de bus met laatste dapperen onder de zaragozarenners de eindmeet, nog vlot binnen de tijdslimiet.

Buiten een tijdelijk verloren geraakte fietshelm is de tocht  verlopen, dat er vandaag moest afgezien worden, was van te voeren geweten, de eerste bergrit kruipt altijd in de benen.

Dit verslag wordt ingetikt met zicht op de mytische Col Du Samport, die morgen moet beklommen worden, 23 km klimmen, tot op een hoge van 1623m.

Wikipedia zegt over deze col: Er lag al een Romeinse weg, bekend als Via Tolosana. In de loop van de IVe en Ve eeuw, rukten de Vandalen en de Visigoten over deze redelijk gemakkelijk pas vanuit Frankrijk op naar Spanje. De weg werd in de VIIIe eeuw gebruikt door de moren in hun pogingen Frankrijk te veroveren. In de XVIe eeuw legden de Habsburgers op de col vestingwerken aan tegen Franse invasies; er kwamen echter pas tijdens de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog in 1808 en 1812-13 Franse invasies door legers van Napoleon. In 1814 verlieten de Fransen over dezelfde pas Spanje weer na de nederlaag tegen het Spaanse leger.

Tijdens het intikken van deze blog... kleurt de hemel plots grauw.... en steekt er een strakke wind op, een echt Pyreneeën onweer komt recht op de camping af... als dat maar goed afloopt... ach was ik maar....

30 minuten later... het onweer is gelukkig gedeeltelijk naast ons gepasseerd met vereende krachten hebben we alles in veiligheid gebracht er is geen tent gaan vliegen... iedereen ook de tenten hebben het overleefd.

Nu hebben we echt  nen borrel verdiend (zie foto) en om 8u die spaanse paëlla verdiend...

1. Katrien:
    27 juli 2012
    Een dikke proficiat aan alle deelnemers. Geniet van jullie paella. Hopelijk gaat het morgen even vlot. Vergeet niet te genieten van het uitzicht.
    Groetjes. Katrien
  2. Hélène Blot:
    27 juli 2012
    Als de Romeinen, Vandalen, Visigoten, Moren, Habsburgers en Napoleon over de pas kwamen, dan kunnen die van 't Graf dat ook. Familie van Godfried van Bouillon.
    Veel groeten van de zusters.
  3. Liesbeth Hofkens:
    27 juli 2012
    Fijn om jullie avontuur op de voet te kunnen volgen.
    Veel succes aan allen daar en tot 15 augustus!!!
  4. Hilde Robrechts:
    27 juli 2012
    Knap gedaan alle 11! Geniet van jullie overwinning van elke dag na het bereiken van de eindmeet!
  5. Vanhecke Martina:
    28 juli 2012
    nen dikke proficiat voor allen! Drink er maar nen goeien nop!
  6. Diane:
    28 juli 2012
    Respect, dat verdienen jullie! Tof om het zo allemaal 'van op afstand ' te kunnen volgen. Geniet ervan!
  7. Willems Herman:
    28 juli 2012
    Niet geloven. Jullie verhalen zijn al even spannend als het openingsfestival van de Olympische spelen een paar uur geleden. Wij leven met jullie mee, nu hier ook onder een grauwe hemel. Maar wel hemel!!! Ben je al aan de bergaf?
  8. Krijnenbrigitte:
    28 juli 2012
    Amaaai zou Annemie Struyf zeggen. Ik zou waarschijnlijk al de eerste beste bus terug naar huis nemen ( vliegangst in hoge mate).
    Niet te hard rijden hé Dorothé !
  9. Embrechts Veerle:
    28 juli 2012
    Wat is Spanje toch mooi! Niet vergeten te genieten! Een dikke proficie dat jullie dit aandurven. Toffe blog! Houd de moed erin en neem al maar wat zon mee als dat nog in je rugzak past. Die kunnen we in Belgie nog wel gebruiken!
  10. Kathleen:
    28 juli 2012
    Waauw, ben serieus onder de indruk van jullie prestaties. Veel succes voor de volgende dagen, ben al benieuwd naar de volgende aflevering van jullie verhaal.
    Groetjes,
    Kathleen
  11. Els:
    28 juli 2012
    Het is een plezier om de reis te volgen. Genieten jullie er van en wees voorzichtig! Tot op 15 augustus!
  12. Ingrid Thijs:
    28 juli 2012
    Tof om jullie zo te kunnen volgen. Al vaak aan jullie gedacht. Zeker als ik na 110km fietsen thuis kwam zondag, dan te bedenken dat ik met de muggenbeten van de Limburg al problemen had :-(
    Dus zeker en vast al een dikke proficiat, ik blijf duimen en jullie op de voet volgen.
    tot 15 augustus.