rit 11: het regent, het regent, de paddekes worden nat

5 augustus 2012 - Montbazon, Frankrijk

Spiegeltje, spiegeltje,
wat ben jij straf,
maar wie is de beste fietser
van het Graf?

Iedereen heeft zo zijn manier om de dag te starten. Een denkbeeldige spiegel doet voor sommigen echter wonderen om moed te vatten. En moed hadden we vandaag wel nodig. Vandaag werden we gewekt met een licht getik op onze tenten. Onwetende wat dit rare geluid was, staken we ons warrig hoofd even buiten en de druppeltjes teisterden ons gezicht. Dit hadden we nog niet gezien.

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om zich er tegen te wapenen. Regenjasjes werden boven gehaald, anderen zagen meer heil in een stevige fleece en Bart haalde zijn plopschoenen boven. We deden even een blik naar boven. Veelbelovend zag het er allemaal niet uit. We keken even naar de nieuwelingen die sinds gisteren mee op bedevaart zijn. Zouden zij er iets mee te maken hebben? De toorn van de Pilar hadden we ons toch niet op de hals gehaald? Maar we lieten deze vlaagheid van slecht karakter maar vlug varen.

We vertrokken en al snel bleek dat een drinkebus niet nodig was. De fietser voor ons zorgde sowieso dat een hele hoop vocht ons gezicht bereikte. Een camelbag was er niets tegen. Na het vervaarlijke klinkende dorpje Dangé kregen we weer even een 'hoew-kan-da-na-moment'. De bus reed vrolijk voor ons uit. Nieuwkomers Mia en Lieve keken verbaasd bij de verkenners, maar we weten al langer dat Mijne Wijsheid Perkamentuskrachten heeft. We vroegen hem en zijn volgelingen dan ook vriendelijk om hun toverstokje weg te steken.

Het lieflijk getik op onze helmen werd steeds minder en we hoopten even om een streepje blauwe lucht te zien. Maar het licht scheen niet op de dorpjes Antogny, Pussigny en andere mooie dorpjes langs de rivier de Vienne. Toch genoten we er weer met volle teugen van en dat mag je gerust letterlijk nemen.

De vrouwen van de Vagbond wachtte ons op in St.Maure de Tourraine. Eventjes weer de mueslireep, banaan en nog wat druifjes naar binnen werken en weer op weg. Helaas dachten de regengoden hetzelfde en stuurden hun stilaan dikkere druppels ook op weg. Het zachtjes tikken op de helmen werd een stevig getik. Het opspattend water van de fietsen werd steeds feller en ons truitje werd natter en natter. Gelukkig zat er af en toe een stevige helling in waaraan we ons konden opwarmen. De een vond de weg naar Sorrigny vlot, de andere iets minder. Maar daarna was het nog even doorduwen en we reden het bijzonder mooie plaatsje Monbazon binnen. Weliswaar doorweekt, maar daar maalden we al lang niet meer om. Sommigen sprongen gezwind het verwarmde (?) zwembad in en zwommen enkele baantjes, andere zochten meteen de warme douche op. Dat hadden we meer dan verdiend.

Een dagje in de regen, het was een avontuur, maar als het even kan, morgen graag toch weer dat zonnetje. Apollo, Ra of eender welke andere Xihe, doe je best morgen, al mag je vanavond gerust al een voorsmaakje geven.

Salutations,

Tom

1. Zjef van os Mart:
    5 augustus 2012
    Allee Martin allee Martin allee , Laat maar eens zien dat die van DEN BUITEN kunnen fietsen,een bui is beter dan snikhete zon kwestie van in alles het goede te zien,hou met z"n alle de moed er in. Wij zullen een kaars branden voor goed weer,baat het niet dan schaadt het niet.Warme groeten uit Ravels
  2. Mieke van Loock:
    5 augustus 2012
    Regen! Om de beurt dus!Ik heb hier vandaag geen regen gezien. Toch is het anders als je de hele dag in de regen moet fietsen. Ik merk dat in het kader van zo'n grote tocht alles relatief wordt. Zou dat verwarmde zwembad gewoon warmer zijn dan de koude regen?
    Proficiat voor de moedige fietsers! Ik wens jullie genoeg zon voor morgen .
  3. Liesbeth Caers:
    5 augustus 2012
    Amai, alweer knap gedaan!
    Hitte in de bergen of regen; jullie trotseren het allemaal!
    Blijven gaan! (leuke foto's)
  4. Chrisje Vsn Calster:
    5 augustus 2012
    Toen ik daarstraks een (korte) fietstocht maakte, kreeg ik ook een frisse douche...
    En wanneer ik op mijn eindbestemming was, voelde ik mijn benen al goed.
    Niks gewoon hé! 't zal goed zijn dat volgende week de trainingen terug beginnen...
    Op zo'n moment moet ik toch aan jullie denken hoor!
    Knap wat jullie doen!
    Verzorg jullie goed, en hopelijk morgen terug met lora, 't zonnetje!
  5. Nathalie VC:
    5 augustus 2012
    We duimen morgen voor droog weer !!
  6. Mieke van Loock:
    5 augustus 2012
    rechtzetting: sinds ik mijn reactie geschreven heb, is het hier in Turnhout beginnen regenen.. dus wel regen gezien, maar ik hoef er niet doorheen te fietsen.
  7. Josette Ceusters:
    Parapluke, parasolleke...
    Maar ik schat, Tom, dat gij er geen van beide bij hebt?
    Ik zal morgen misschien efkens bij de Clarissen langsgaan. goe?
  8. Elly:
    5 augustus 2012
    Foto's van mijne was die te drogen hangt,heb ik nog nooit gemaakt maar de wasdraad hing hier ook goed vol. Tijdens de pauzes op mijn terras met zicht op mijn tournesols(5) gingen mijn gedachten uit naar de groep in la douce France. Als je goed naast de weg kijkt zie je plaatjes met daarop 'Elly vous souhaite une bonne route'. En weet .... na regen komt zonneschijn.
  9. Elly:
    5 augustus 2012
    Voor diegenen die de route op de kaart volgen; deze is fout! Blijkbaar is er in het departement 49 = Maine et Loire ook een dorpje dat Ingrandes heet. Dus rit 10 geeft een ommetje aan. Chance dat jullie deze omleiding niet gevolg hebben.
  10. Philip Carens:
    5 augustus 2012
    Knap gedaan, blijven doorzetten! We zien elkaar donderdag!
  11. Myriam De Witte:
    5 augustus 2012
    De eerste keer regen, hét teken bij uitstek dat jullie dichter in de buurt van ons Belgenland komen! Hier in Kasterlee anders mooi weer vandaag, alleen deze avond viel er wat regen. Ik duim voor mooi weer voor de rit van morgen, geen omwegen en veel wind in de rug! Veel groetjes aan jullie straffe dames en heren! Doe zo voort!
  12. K@rien Caers:
    5 augustus 2012
    Op zo'n tocht moet je alles eens meegemaakt hebben hé! :)
    JUllie kwamen al een heel eind , doe dus zo verder!
    Groetjes
  13. Vera Van Loock:
    5 augustus 2012
    Geniet van de mooie momenten, dan wat regen dan wat zon, al veel knap werk verricht, doe zo voort....
  14. Jeroen Caers:
    5 augustus 2012
    Bedankt voor de mooie blog. Zo genieten we elke dag mee!
    Ooit las ik iets van Mark Twain dat me nogal raakte:

"Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."

Dit werd meer dan 100 jaar geleden geschreven maar is actueler dan ooit.
    Goed bezig!
  15. Els Van Loock:
    5 augustus 2012
    Als de sfeer maar goed is, kan de regen daar niks aan veranderen. Toch duim ik voor mooi weer morgen.
  16. Dries Horsten:
    5 augustus 2012
    Ik moet Myriam de Witte Haar getuigenis van het mooie weer in Kasterlee bevestigen, ik ben ook (wel) nat geworden maar dat was van natuurlijke aard?
    Ik zal ervoor zorgen (in overleg met Frank Deboosere) dat morgen het zonnetje zal schijnen!
    Ga ervoor (allemaal) en tot morgen.
    Apropo: De groeten van uw schoonste zus Adrienne en jullie Gust.
  17. Dries Horsten:
    6 augustus 2012
    Regen? Zie maar dat dit opgelost is tegen donderdagavond, want dan los ik gewoonweg op ... Keep up the good work there (en neen, ik wil en kan geen Engels geven volgend jaar, haha).
  18. Dries Horsten:
    6 augustus 2012
    He, die van Myriam de Witte, dat was een reactie van Danny. Lap. Als Dries zich op het wereldwijde web waag, dan crasht het.
  19. Boeckx:
    6 augustus 2012
    AAn alle fietsers maar vooral aan os Martine van de VVM uit Dessel.Straffe toeren die jullie doen ma wel leuk dat deze rit van van daag aan ons is opgedragen. we blijven julli volgen.
  20. Ingrid Thijs:
    6 augustus 2012
    Dikke proficiat aan alle fietsers, puike prestatie.
    enorme leuk om te lezen dat jullie zo'n mooie hechte groep zijn geworden en dit zal alleen nog beter worden.
    ook een proficiat aan de helpers -en vag madammen die afgelost werden. Veel succes en plezier aan de nieuwkomers, doe dat goed. ( maar daar twijfel ik niet aan)
    We duimen mee voor beter weer en steeds ietsje vlakkere wegen.
    Keep the spirit going.
  21. Katrien Abrams:
    6 augustus 2012
    In deze Olympische tijden verdienen jullie allemaal een gouden medaille voor volharding. Stel het wel en tot binnenkort in Turnhout!
  22. Herman en Chris:
    6 augustus 2012
    Merken we nu toch wel dat jullie de boot genomen hebben tijdens de tocht. Wij kregen ooit voor minder de boodschap "terug naar start". Voor ene keer is het goed maar zie dat het niet meer gebeurt!
  23. Nele Van Beylen:
    6 augustus 2012
    Amai amai.. wat een avonturen.. elke keer als ik jullie verslag van de dag lees denk ik 'grr.. was ik daar maar bij'. Maarja..kleine kindjes en een lange fietstocht gaan niet samen. Jullie doen dat héél goed! Nog een dikke week volhouden en tot in Tongerlo! Groetjes vanuit Wiekevorst.
  24. Rita:
    6 augustus 2012
    Vacature: Bouwbedrijf Lincer en co is op zoek naar een bekwame arbeider die vertrouwd is met het verlijmen van gevelsteen. Hebt u interesse en voldoet u aan de gestelde voorwaarde, neem dan contact op met DL Oelegem
  25. Griet Willems:
    6 augustus 2012
    Niet te doen: alles gehad én alles getrotseerd! Wat een talent en doorzetting in jullie team!
    Ook écht leuk om elke dag het verslag te lezen en de foto's te bekijken. Ik blijf voor jullie allemaal duimen!!! Volhouden!
    Griet Willems
  26. Ivan Lusyne:
    6 augustus 2012
    Hallo Matine, mooie trip en we wensen je het allerbeste. Tot later! Ivan en Jacqueline
  27. Marianne Haverans:
    6 augustus 2012
    Respect, moedige trappers!! Geef er nog een ferme lap op en geniet voluit van alle moois op je weg. Tot volgende week!
  28. Riet Vanloo:
    6 augustus 2012
    Dag, dappersten onder de pedalisten! Al over de helft... PROFICIAT! Hopelijk houden de regenbuien zich wat in, want behalve lavend drinken (e.a.) en heerlijke zwembaden/douches, kun je nattigheid best missen op zo'n tocht! Ik kan me voorstellen dat je intussen een hechte bende vormt, elkaars grote talenten én kleine kantjes kent. Dat helpt jullie zeker vooruit! Intussen verblijven wij hier in alwisselend weer, en met dagelijkse, bescheiden fietsritjes! Kwestie van de kuitjes in vorm te brengen ;-). Veel leute, ook dat maakt sterk (behalve slappe lach, natuurlijk). Schouderklopjes van Riet!
  29. Hasse:
    Mama: Waar is Meterke?
    Hasse: Op vakantie
    Mama: Waar?
    Hasse: Zaragosa
    Mama: wat is die daar aan het 't doen?
    Hasse: Fietsen,... denk ik?
  30. Willems Herman:
    Vraag aan Erik
    Erik kun jij zeggen hoe laat jullie ongeveer in Tongerlo arriveren volgende week?
    Sorry, voor deze zakelijke vraag, terwijl het hier ook afwisselend giet en grijze lucht is. We volgen jullie op de voet, en continu in verbeelding. Hou het vol.
  31. Kim Van der Veken:
    6 augustus 2012
    Hopelijk hadden jullie vandaag beter weer dan gisteren. Hier is het niet veel beter met al die regen. Jullie zijn echt goed bezig, volhouden zo. Groetjes aan de VAG-madammen!!!
  32. Magd en Eric:
    6 augustus 2012
    Profiat, volhouden, jullie zijn al over de helft.
    Laat jullie beentjes maar goed masseren.
    Wij volgen jullie op de voet met de landkaart erbij.